Grp Christian, Per, Thomas T, Jette
S, Gitte L.
Institutionsbesøg i børnehaven ”Naturligvis” i Ansager.
Det var en
rigtig god oplevelse, at være på besøg i børnehaven. Vi blev taget godt imod af
to voksne og en masse børn, som lige skulle hører hvad vi var for nogle og hvad
vi skulle der.
Vi skulle
underholde 40 børn i alderen 3-6 år og Thomas T spillede til aktiviteterne på
sit keyboard.
Alle
aktiviteterne var voksenstyret. Vores mål var at vi ville være gode
rollemodeller og det syntes jeg vi var. Alle børnene var med fra start og vi
holdt dem koncentreret i ca 60 min.
Vi ville komme
omkring de 6 temaer i læreplanerne. Dette gjorder vi også.
1)
Barnets
alsidige personlige udvikling:
Kom vi omkring ved alle aktiviteterne,
interview.
2)
Sociale
kompetencer:
Kom vi også omkring ved alle aktiviteter,
interview.
3)
Sprog:
Godmorgensol, se min kjole, vi leger bytteleg, Her er højre, her er venstre, interview.
4)
Krop
og bevægelse:
Se min kjole, vi leger bytteleg, papir-krøl-sammen, dirrigent-leg, fingerbøl-leg, her
er højre her er venstre.
5)
Naturen
og naturfænomen:
Godmorgensol, se min kjole.
6)
Kulturelle
udtryksformer og værdier:
Kom vi omkring ved alle aktiviteter.
Vores mål var
også at give børnene en god musisk oplevelse og lave aktiviteter der passede
til målgruppen.
Vi fik bestemt
givet børnene en god musisk oplevelse, både med sang, rytmepinde og på trommer.
De aktiviteter vi lavede med børnene var også passende for de fleste. Der var
lige ”vi leger bytteleg”. Den havde de fleste svær
ved. Både at skulle synge og modtage en kugle og skulle aflevere en kugle var
svær. Men det handler om at prøve igen og igen i mindre grupper, så skal de nok
lære det. Og børnene syntes bare det var fedt at måtte slå på tromme og larme
med rytmepinde og at bruge forskellige rasleting. De var fantastik gode til,
når de skulle være stille med instrumenterne. Det overraskede mig.
En aktivitet der
var fed, var dirrigent. Jette og Per viste børnene
hvad det gik ud på og så var jette først dirrigent. Bagefter stod børnene i kø, for at få lov at prøve.
Og de var da gode til det.
En anden
aktivitet var papir-krøl-sammen-leg. Vi to en flok på
10 ud af gangen til at udfører aktiviteten. Det forgik faktisk med sammen
indlevelses evne, som da vi lavede det her i skolen. Kredsen blev mindre og
mindre og de holdt bare øje med hvornår Christian slog i gryden med kæppen. Og børnen syntes alligevel det var fedt når de så gik ud, for
så skulle de jo være med til at spille på instrumenter. De voksne på stuen var
meget betaget af denne aktivitet.
Også fingerbøl
legen var en opkvikker for de voksne. Det var en ny måde at lege den på med
brugen af instrumenter.
Et mål vi også havde var at få børnehaven til at bruge deres forskellige
instrumenter noget mere i stedet for at de bare ligger på en hylde. En af de
voksne sagde inden vi gik, at i
børnehaven var der ingen af de voksne der var særlig musiske, men at hun nu
havde fundet ud af, at det faktisk ikke kræver den store evne, at få
instrumenterne noget mere i brug og at hun jo kunne se at børnene elskede det.
Så det mål må siges at være nået.
Alt i alt en
rigtig god og lærerig formiddag vi havde i børnehaven.