Grp Christian, Per, Thomas T, Jette S, Gitte L.

Institutionsbesøg i børnehaven ”Naturligvis” i Ansager.

Det var en rigtig god oplevelse, at være på besøg i børnehaven. Vi blev taget godt imod af to voksne og en masse børn, som lige skulle hører hvad vi var for nogle og hvad vi skulle der.

Vi skulle underholde 40 børn i alderen 3-6 år og Thomas T spillede til aktiviteterne på sit keyboard.

Alle aktiviteterne var voksenstyret. Vores mål var at vi ville være gode rollemodeller og det syntes jeg vi var. Alle børnene var med fra start og vi holdt dem koncentreret i ca 60 min.

Vi ville komme omkring de 6 temaer i læreplanerne. Dette gjorder vi også.

1)      Barnets alsidige personlige udvikling:

Kom vi omkring ved alle aktiviteterne, interview.

 

2)      Sociale kompetencer:

Kom vi også omkring ved alle aktiviteter, interview.

 

3)      Sprog:

Godmorgensol, se min kjole, vi leger bytteleg, Her er højre, her er venstre, interview.

 

4)      Krop og bevægelse:

Se min kjole, vi leger bytteleg, papir-krøl-sammen, dirrigent-leg, fingerbøl-leg, her er højre her er venstre.

 

5)      Naturen og naturfænomen:

Godmorgensol, se min kjole.

 

6)      Kulturelle udtryksformer og værdier:

Kom vi omkring ved alle aktiviteter.

Vores mål var også at give børnene en god musisk oplevelse og lave aktiviteter der passede til målgruppen.

Vi fik bestemt givet børnene en god musisk oplevelse, både med sang, rytmepinde og på trommer. De aktiviteter vi lavede med børnene var også passende for de fleste. Der var lige ”vi leger bytteleg”. Den havde de fleste svær ved. Både at skulle synge og modtage en kugle og skulle aflevere en kugle var svær. Men det handler om at prøve igen og igen i mindre grupper, så skal de nok lære det. Og børnene syntes bare det var fedt at måtte slå på tromme og larme med rytmepinde og at bruge forskellige rasleting. De var fantastik gode til, når de skulle være stille med instrumenterne. Det overraskede mig.

En aktivitet der var fed, var dirrigent. Jette og Per viste børnene hvad det gik ud på og så var jette først dirrigent. Bagefter stod børnene i kø, for at få lov at prøve. Og de var da gode til det.

En anden aktivitet var papir-krøl-sammen-leg. Vi to en flok på 10 ud af gangen til at udfører aktiviteten. Det forgik faktisk med sammen indlevelses evne, som da vi lavede det her i skolen. Kredsen blev mindre og mindre og de holdt bare øje med hvornår Christian slog i gryden med kæppen. Og børnen syntes alligevel det var fedt når de så gik ud, for så skulle de jo være med til at spille på instrumenter. De voksne på stuen var meget betaget af denne aktivitet.

 

Også fingerbøl legen var en opkvikker for de voksne. Det var en ny måde at lege den på med brugen af instrumenter.

Et mål vi også havde var at få børnehaven til at bruge deres forskellige instrumenter noget mere i stedet for at de bare ligger på en hylde. En af de voksne sagde inden vi gik, at i børnehaven var der ingen af de voksne der var særlig musiske, men at hun nu havde fundet ud af, at det faktisk ikke kræver den store evne, at få instrumenterne noget mere i brug og at hun jo kunne se at børnene elskede det. Så det mål må siges at være nået.

Alt i alt en rigtig god og lærerig formiddag vi havde i børnehaven.