Trommerum

 

Med udgangspunkt i Søren Hedegaards ”Trommeleg”  (primært s. 1-20) følgende betragtninger:

 

Børn oplever, udvikler og udtrykker sig gennem leg. Legen rummer det skabende, fordybelsen og koncentrationen, og legen er grundlæggende motiveret af lysten til, og glæden ved at udfordre sig selv og begribe omverdenen.

 

Legen i fællesskabet er grundlaget for det musikpædagogiske arbejde.

 

Trommelegene er funderet på legen og danner rammerne om en musikalsk samværsform, hvor hensigten er at at støtte børns spilleglæde, bevægelsesglæde og sangglæde.

 

Trommeleg giver rig mulighed for improvisation og imitation.

 

Trommen appellerer til stærk motorisk udfoldelse, er motiverende og inspirerende for bevægelse og dans.

At spille tromme giver en umiddelbar spilleglæde – man får umiddelbart ”noget igen” –lyd, og høj lyd, hvis man vil!

 

 

 

 

Vi har beskæftiget os med følgende trommerytmer:

 

 

CALYPSO

 

 

BOOGIE-WOOGIE

 

 

GA-GALOP

 

 

 

 

 

 

Ud over Søren Hedegaards bog kan følgende anbefales:

 

Margit Vinther og Lone Sonnenborg: Se, hva´ jeg kan – og jeg tør mer´  - videofilm og bog

Spil op  (eksempler på lege)

Bernhard Christensen: Mit motiv

Bibi Fussing og Karen Bille: Rygsækken

Og naturligvis afsnit i Musik og Pædagogik.

 

                                                                                                                                   Kms/aug. 05