· 1948,
Gunnar Nyborg-Jensen (red.) (1912-1970)
Flere generationer af små danskere er vokset op med Gunnar Nyborg-Jensens De
små synger, der udkom første gang i 1948. Den markerede sammen med sin fire år
yngre efterfølger, Henning Elbirks Regnbuebogen, en solid nyskabelse i dansk
børnekultur: Sangbogen. Bogen rummer, hvad der stadig må kaldes den egentlige
sangskat inden for det danske børnesangsrepertoire. Disse sange har
akkompagneret utallige danskeres barndom - og voksenår, når de selv fik børn.
Og når man hører Kai Normann Andersens sange fra især 1930'erne eller sange af
Kim Larsen, Lars Lilholt og Anne Linnet, fornemmer man, at de ofte har rødder i
disse børnesanges enkle, næsten naive tonesprog. Som Kim Larsen et sted har
formuleret det: »Det er svært at løbe fra Oles nye autobil«. Unægtelig en
rigtig iagttagelse. For har man som barn én gang fået disse børnesange ind
under huden, bliver de siddende. Repertoiret fra bogen fik i løbet af 1990'erne
en revival, da en lang række rock- og popartister på initiativ af producenten
Sten Wijksman Kjærsgaard nyindspillede dem i inspirerede og derfor ofte anderledes
udgaver. Sangene blev udgivet i Åh abe!-antologiserien, hvis række af cd'er til
dato har rundet en million solgte eksemplarer. Nyere og mere tidssvarende
sangbøger med et beslægtet indhold er siden kommet til, men uden at De små
synger i nævneværdig grad har mistet sin status. Nutidige brugere er
tilsyneladende ligeglade med, at nodebilledet ser håbløst gammeldags ud, og at
sangene ikke er becifret. Bitte Böchers fine tegninger såvel som bogens stærke
brand opvejer tilsyneladende fuldt ud disse mangler.
· 1980,
Anne Linnet (f. 1953)
På et tidspunkt, hvor musik for børn enten var et ekko af bongotrommepædagogik,
efterklange af Inge Aasted eller lyden af discountpop, kom Anne Linnet med
albummet Go' Sønda' Morn', længe før hun spadserede sig til bestsellersucces
ned ad Barndommens Gade. Pladen er børnemusik, som ikke er forbudt for voksne,
fordi sangene trækker på erindringen om en barndom, vi alle ville ønske, vi
havde haft - uden at sangene af den grund bliver sentimentale eller
virkelighedsfjerne. Det er mundret, melodisk og fuldt af sødme og skrevet på et
smittende overskud. Anne Linnet havde lige opløst sit band, Shit & Chanel,
havde tidligere på året udgivet den newyorkerinspirerede lp You're Crazy, havde
samme år fået uropført partiturmusik ved NUMUS-festivalen i Århus og var ved at
køre sit næste projekt, Anne Linnet Band, i stilling. Alligevel, eller måske
derfor, er Go' Sønda' Morn' tilbagelænet, swingende musik, skrevet af en
musikpædagog, men uden løftede pegefingre. Kun spilleglæde, midtvejs mellem
Carole Kings singer-songwriter-tradition og Bernhard Christensen. Sange som
'Sigurd' (sunget af datteren Eva), 'Bedst som vi leger' og 'Humørsang' er for
længst blevet del af børnehavernes stamrepertoire. Og det bidrager til
nærheden, at pladen er indspillet af hende og hendes daværende mand og
musikerkollega, Holger Laumann, hjemme på Tjørne Allé i Åbyhøj.