5 aktivitetsformer
Frede V.
Nielsen taler om 5 forskellige aktivitetsformer i forbindelse med beskæftigelse
med musik i undervisningsmæssig sammenhæng:
Reproduktion: Udføre, genskabe
(synge spille) eksisterende musik
Produktion: Skabe,
komponere, arrangere, improvisere
Perception: Modtage
lytteindtryk og umiddelbart forarbejde dem til at give musikalsk mening.
Interpretation: Analysere og
fortolke musik og som regel udtrykke forståelse og tolkning i et ikke-musikalsk
medium. Interpretation kan ske ved omsætning til fire typer ifølge Frede V.
Nielsen (p328):
Refleksion: Overveje,
undersøge, perspektivere musik i historisk, sociologisk, psykologisk m.fl.
sammenhænge. (Nielsen p295) Ved
reflekterende virksomhed er det spørgsmål om at se tingene i et lidt større
perspektiv. Didaktisk i forhold til det alment dannende – (feks ”det
selvstændige, selvforvaltende og myndige menneske….med den kritiske
bevidsthed”), i forhold til det musikvidenskabelige eller i forhold til andre
vidensdiscipliner.
Nielsen, Frede V., f. 1942
Almen musikdidaktik 2. reviderede og bearbejdede udgave, 3. oplag. Akademisk,
2006
Helge Leonhardt