Den fagligt praksisrelaterede opgave i praksis.
SANG,
Den studerende synger med eller uden akkompagnement
1.
Introducer sangen. Hvem har skrevet den? (tekstforfatter/komponist) Hvornår er
den skrevet? ”Tegn” evt et billede fra samtiden! Hvad
handler sangen om? Måske kan du fortælle en morsom anekdote om forfatteren! Alt
dette har til formål at ramme sangen ind. At skabe den
rigtige stemning. At hjælpe lytteren på vej ind i
sangens univers.
2.
Det handler om at formidle
sangens/musikkens budskab eller følelser. Dette kan kun gøres hvis du selv
lever dig ind i sangen når du synger. Hvad handler den om – hvilke billeder du
ser mens du synger. Understreg indhold med mimik,
fagter og kropsligt.
3.
Lær sangen udenad. Syng uden at have teksten foran. Hvis du vælger at have
teksten foran dig for en sikkerheds skyld forfalder man lynhurtigt til at
kigge. ”Hop ud på det dybe vand”. Selv med enkelte fejl er dette bedre end med
tekst. Hvis du absolut skal bruge tekst - så skiftevist kig ned i teksten og så
op på tilhørerne.
4.
Kig på tilhørerne. Du synger jo til dem. Tænk på at når du taler til andre så
kigger du dem i øjnene. Det virker upersonligt når du kigger den anden vej. Et
kneb er at kigge hen over tilhørende – det er knap så farligt som at kigge på
dem.
5.
Giv dig selv en start
tone – fra klaver, guitar, xylofon….Således at du
starter et sted hvor sangen ikke bliver for dyb eller høj. Vær opmærksom på at
sangen måske skal sættes op efterhånden som du får træning.
6.
Syng tydeligt – artikuler.
Der må gerne overdrives en smule.
7.
Arbejd med musikalske
virkemidler så som dynamik(svagt kraftigt), betoning, tempo, pauser, osv
8.
Hold en pause efter
sidste ord og tone således at sangen er rammet ind og der bliver tid til at
sangens indhold bundfælder sig. Det virker maskinelt og uengageret, hvis du
hopper videre til næste aktivitet inden den sidste tone har lagt sig.
9.
Problemer: Hvis du synes det er svært at synge med eget eller andres
akkompagnement så syng uden - hvor du alene tænker på at formidle sangen og
ikke skal tænke på at følge toneart eller rytme.
INSTRUMENTALSPIL,
den studerende spiller på det instrument, der er modtaget undervisning i.
Der demonstreres færdigheder i akkordspil med minimum 3 forskellige
akkorder og melodispil med minimum 5 forskellige toner.
1.
Introducer sangen
2.
Det handler om at formidle
sangens/musikkens budskab eller følelser.
3.
Lær sangen
(akkorder/melodi) udenad.
4.
Kig på tilhørerne.
5.
Giv dig selv en start
tone eller spil grundakkorden( klaver, guitar)
hvis du skal synge til akkompagnement, således at du ikke synger i en anden
toneart end den du spiller i.
6.
Arbejd med musikalske
virkemidler så som dynamik(svagt kraftigt), betoning, tempo, pauser, osv
7.
Hold en pause efter
sidste tone
8.
Stem guitaren med tuner lige inden du skal spille. Stil den i stativ
eller læg den et sted - således at stemme skruerne ikke bliver ramt
og guitaren går ud af stemning.
9.
Problemer:
·
Melodispil: Spil
melodispil uden at andre akkompagnerer.
·
Akkordspil: Spil uden
sang og hvor du alene tænker på musikken – få evt
andre til at synge til
MUSIKFORMIDLING,
Den studerende formidler en sang, rytme, dans eller anden musikaktivitet
til de tilstedeværende eller til en selvvalgt medbragt gruppe.
Fremlæggelse af synops.
Øv hvad du vil sige- flere gange. Hav stikord.
Diskussion