Mandag den 6. oktober 2009 Specialiserings projekt
Mørk er november http://www.sangfakta.dk/articles.php?article_id=17
Eksamen. Status! Ny bekendtgørelse: 1. september 2009 BEK nr. 782 af 17/08/2009
Mandag den 21. september kl. 11.15 gruppefremlæggelse af Multimedieproduktion. 11.15 - 14.00 Helge og Niels Martin
Mandag den 14.sep. 8.20 Niels Martin 12.30 Helge
Mandag den 7. september. 8.20 Helge og Niels Martin:
Vi mødes i lokale 91.
I uge 37, 38 og 39 arbejder vi med
Fremvises mandag den 21. september kl 11.15. Endvidere afleverer gruppen i fællesskab 1 normal side med beskrivelser af jeres overvejelser mht valg af filmens sammensætning - lyd og billede og hvilken pædagogisk relevans filmen kan have med henblik på den valgte målgruppe.
Mandag den 18. maj
UMD. Vi mødes i lokale 91.
Louise og Helge underviser fra 8.20 - 12.00.
Vi starter med musikalsk/dramatisk opvarmning og herefter skal vi i gang med Michael Jackson projektet
Omtale af produktionsplanog portfolio.
Overvej hvad du og din gruppe har brug for at blive instrueret i.
Mandag den 23. februar: 8.20 -
Temaet: Michael Jackson, med udgangspunktet - hvordan man behandler hinanden/
vær' gode mod hinanden. Ideen er, at vi laver 3 sketches matchende de 3 sange,
og rækkefølgen bliver : Sketch - sang - sketch - sang - sketch - sang. Budskab:
Vær' gode mod hinanden trods forskelle.
Modtager/ målgruppe: unge/klub
1) "they don't care about us"
ENG information: http://en.wikipedia.org/wiki/They_Don't_Care_About_Us
DK information: http://da.wikipedia.org/wiki/They_Don%27t_Care_About_Us
Rio Video 4:42 http://www.youtube.com/watch?v=gCqQ2JcQWGs
Rio Video 7:09 http://www.youtube.com/watch?v=latLyAI_mbU&NR=1
Tekst http://www.azlyrics.com/lyrics/michaeljackson/theydontcareaboutus.html
2) "Black or white"
DK information: http://da.wikipedia.org/wiki/Black_or_White
Video 4:42 http://www.youtube.com/watch?v=d99bcQaH6ts&NR=1 E dur
Black Or White - Michael Jackson - Lyrics http://www.youtube.com/watch?v=sumpxORV_tE&feature=related
cover version i D dur gør det nemmere at spille guitarrif og er 1 tone lavere OBS springer over [L. T. B. Rap Performance]) http://www.youtube.com/watch?v=dlGu3_MzxSg&feature=related
3) "Heal the world"
ENG information: http://en.wikipedia.org/wiki/Heal_the_World
Video http://www.youtube.com/watch?v=W61Q-EZ8R7M
Michael Jackson - Heal the world (with lyrics) http://www.youtube.com/watch?v=6WJrtms8EoQ
Onsdag den 4. februar: 8.20 til 12.00 Helge og Louise
- Varighed 33 min.
- Hver studerende indgår i forestillingen med både drama og musik.
- I laver enten én fælles forestilling med alle studerende eller I danner grupper med min. 4 studerende.
- Hvert hold skal opføre minimum 2 forestillinger i slutningen af uge 24
- Grupperne mødes minimum hver 14 dag og arbejder videre på ideoplægget
- Til portfolio: Hver studerende udfærdiger beskrivelser af og refleksioner over, hvordan indsigt i fagets mål og CKF’ere i forbindelse med forestillingen og i forberedelsesfasen er erhvervet.
Ideer ved Louise og Helge
Færdig skrevne musicals. I spiller allerede skrevne roller og og færdigkomponeret musik.
Halvfabrikata. Eks kan musikken/sangene være skrevet og I skriver de sammenbindende tekster. Feks på baggrund af Gasolin sange.
I skriver alt selv.
MÅLGRUPPEN:
MÅLET:
Eksempler:
"Stomp". Vi startede engang på en stomp fortælling. Kunne måske fortsættes bindes op på eventyr eller aktuel hændelse. Bog eller film.
"Bøllebob". Spille synge sangene med det formål at sætte gang i målgruppe vha drama
"Her er din hverdag". Samarbejdspartnere. Involvering af publikum. Hjælpemidler
"Snedsted Grandprix". Melodi grandprix. Grin med det hele. Video, dans, musik, drama.
Brainstorming:
Michael Jackson: Make it a better place, Racisme, mennesker imellem, krig, klima,
Western, banditter, de vilde indianere, ...
Holdet mødes i uge 7 eller 8 og formulerer sig angående:
Hvilket tema
Hvilken målgruppe
Hvilket mål
F
redag den 20. juni. kl 8.20 -12.00Michael row the boat
Joshua
Down by the river side
"Freedom is coming"
De 10 aktiviteter fra SP området. Demonstration - de der mangler.
Projektopgaver - "medaljer" gives.
Runde - hvad vil du lave af UMD aktiviteter i praktikken. Udveksling af gode ideer.
Evaluering af UMD 2.semester.
Kopiering af relevant materiale.
Umd tirsdag 29. april 8.20 - 15.50 ved Helge
8.20 til 12.00
SFO/Klub formidling af aktiviteter- de der ikke nåede det i fredags
Se projektopgaverne igennem for både vuggestue/BH og SFO/Klub og præmier den bedste fra hver. Beskriv kort hvorfor.
Inspiration indenfor det specialpædagogiske område.
Musikterapi Musik og pædagogik Kap 12, 16 og 17
Se DVD Mozart-effekten (10 min). Musikkens kraft (45 min)
31. ”Haveje”, Jacob Haugaard
32. ”Kald det kærlighed”, Lars Lilholt
33. ”Så jeg længe jeg lever”, John Mogensen
34. ”Nu skal vi have en tossesang”, trad.
35. ”Malela”, trad.
12.00 - 15.50 guitarspil ovennævnte sange og dokumentations optagelser
Dramalinje umd 2.semester fredag 28.3.2008
Inspiration til SFO og klub ved Turi
Torsdag den 13. marts 8.20-14.00
8.20-10.00 Plan for næste periode. Plan for 2. semester(Excel) Solodokumentation
(Vejledning i den afleverede projektrapport følger skriftligt pr mail.)
Repertoiregennemgang fra den udleverede CD gennemgåes for
21. ”Thomas”, Poul Kjøller og James Hollingworth
22. ”Vi løber hjemmefra”, David Cadogan
23. ”Børge har en knallert”, T.Bunk/T. Larsen
24. ”Svinge og sveje”, Bernhard Christensen
25. “Uma rapeti”, trad. New Zealand
Klubområdet 9 år –
26. ”1 calypso, 2 calypso, 3 calypso, 4 calypso”, Trad.
27. “Jango”, Mohamed Said
28. ”Hop og spring”, Leif Falk
29. ”Du må lær’ og le”, Leif Falk/Trad. Brasilien
30. ”Kom og fang halen min”, Jytte Mosekær/Trad.Cuba
10.30-11.15 Ledsagende trommer
11.15-12.00 Helge med TUTOR guitar. Begynderne øver på deres hold.
12.30 -14.00 Guitarspil med tutorer. Hjælp til dokumentation.
Fredag den 29. februar
Helge er på seminariet fra kl. 11.15 - 14.05
11.15-12.00 Hjælp til dokumentation indspilning mv.
12.30 -14.00 Guitarundervisning
Fredag den 22. februar
Planen er således som følger:
8.20-10.15: Dramararbejde med vuggestue og bh-børn
10.15 - 11.15: Vejledning og pause
11.15-12.00 Mp3 optagelser instruktion herefter startguitar med tutorer
12.30-13.20: Helge med TUTOR guitar. Begynderne øver på deres hold.
13.30 14.00 maske-arbejdsdemonstrationen
kl. 8.20- 11.00.
11.05- 12.00: Gruppearbejde og vejledning v/Turi og Helge.
Plan for 2. semester(Excel) Solodokumentation Projekt 2. semester
12.30-14.00: Guitarundervisning og mp3-filer. Helge
Fredag den 15. februar.
Opvarmning af stemmen,
Sangtekniske øvelser med tilhørende noder
Only you 3. stemmigt
Plan for 2. semester(Excel) Solodokumentation Projekt 2. semester
Eksempler på repertoire til BH og vuggestue
0-3 år
11. ”Navnesang”, trad.
12. ”Rasleæg”, Lotte Kærså
13. ”I zoologisk have”, Benny E. Andersen
14. ”Hvem vil være med til at hoppe”, Grethe Agatz
15. ”Vi skal med toget ud på landet”, trad.
Børnehaven 3-6 år
16. ”Hvem vil med en tur ud i skoven”, Lotte Kærså
17. Remser.
18. ”Goddag hej hop”, Astrid og Erik Lyhne
19. ”Nu er vi i junglen”, Bernhard Christensen
20. ”Gættesang”, Søren Hedegaard
Guitarspil
Gruppedannelse (max 3 pers) og gruppearbejde
Hej alle Forslag til plan ser sådan ud. Plan for 2. semester(Excel) Solodokumentation Diskuteres fredag den 15.2 hilsen Helge og Turi
hej alle har fået brev fra Vester Nebel - se mit svar.
Hej Helge
Jeg vil høre om du er interesseret i at lave et lille projekt med studerende på Musiklinie. SFO, børnehave og dagplaje ca. 100 børn ude i Vester Nebel vil gerne afholde karneval på onsdag d.30 april. Vi vil spørge dig om du vil spørge sturende på idrætslinie om de kunne tænke sig at spille samba til vores karneval optog igennem Vester Nebel by. Tidspunkt: 12.30-13.30 Aldersgruppe er: Dagpleje 0-2 år Børnehave 3-6 år Sfo 7-10 år. Hvis de er interesseret, så kan du skrive til mig via mail adis_kunic@hotmail.com. Jeg håber at hører snart fra dig. Mvh. Adis
hej adis. Det lyder til at være en sjov opgave. Vil præsentere det for et hold studerende (20 musik drama studerende) fredag den 15. februar og så melde tilbage. mange hilsner helge leonhardt 22463375
Hej alle
Undervisningen fredag den 8. februar er aflyst.
OBS DER SER UD TIL AT VI MÅ AFLYSE -
BÅDE TURI OG UNDERTEGNEDE ER SYGE.
VÆR VENLIGE AT GIVE SMS BESKED TIL DEM DU HAR PÅ TLF SÅ ALLE FÅR BESKED.
obs Turi og jeg arbejder på en plan for foråret - den bliver lagt ud på www.leha.dk først i næste uge - læs den og kommenter den fredag den 15. februar når vi ses.
mange hilsner helge
Mandag den 7. januar 2008 kl. 8.20-12.00
Opvarmning af stemmen,
Sangtekniske øvelser med tilhørende noder
Find selv mere om opvarmning og stemmetræning:
http://vocalcoach.dk/dk/kompletsangteknik/ http://vocalcoach.dk/dk/lynkursus/
Lul lul rokken går,
(Only you 3. stemmigt, alternativt do you wanna dance nåede vi ikke)
Haleluja (3 stemmer)
Musik og computeren Hvordan finde tekster, information, lyde til dramaforestilling, programmer til lydbearbejdning, karaokee programmer mm
Arbejdet med UMD aktiviteter i praktikken. går det som forventet eller har du brug for assistance - gode ideer.
Ledsagende trommer udlever a4
Gruppe arbejde målgruppevist: Vælg en sang der passer til målgruppen og syng sangen samtidig med at du spiller en af de ledsagende trommerytmer til. Nåede vi ikke !
Onsdag den 31.oktober 2007 kl. 8.20-12.00
Lektie: Forberedelse til praktik: Medbring 1 aktivitet som er velegnet til målgruppen i din øvelsespraktik + begrundelse. Husk at medbringe instrumenter.
Sang : Mørk er november
Opvarmning, inddeling i alt og sopran
Haleluja (3 stemmer)
Afrunding på stomp/bodyp. Måske kan vi repetere efter ønske og gemme jeres stomp ideer til foråret og udvikle dem / afprøve dem i praksis.
Aktiviteter til praktikken( lektie)
Vær opmærksom på at efter psykologi kan det være nødvendigt at lave gruppearbejde altså fra 14-16.
Onsdag den 24.oktober 2007 kl. 8.20-12.00
Introduktion til grundelementer i drama/teater: Figur, fabel, rum, tid
Opsamling på dagen i forhold til kap.1 i Kari Mjaaland Heggstad: ”7 veier til drama”
Dramatiske grundelementer: Figur, fabel, rum, tid ( I forhold til dagens aktiviteter)
Dramatiske virkemidler: Spænding, kontrast, symboler og ritualer.( I forhold til dagens aktiviteter)
Dramaturgi: Fortælleformer: Dramatisk, episk og simultan fortælleform.
Den aristoteliske model.
Teater er en krop i et rum nu. Teater gør det usynlige synligt og hørligt. Teater gir os sprog til at formidle, hvad vi har på hjerte.
Vi manglede: Begge Lars´er og Troels.
Onsdag den 10.oktober 2007
Stomp historisk set.
Stomp er egentlig navnet på en engelsk performance gruppe, som midt i 1990erne begyndte at spille på skrald og alternativ percussion. De tog udgangspunkt i hverdagssituationer i køkkenet, i bilen, med koste osv. og satte det ind i en musikalsk sammenhæng. I dag er Stomp blevet synonym for at spille rytmer på alt andet end almindelige instrumenter. Stomp er også dans, humor, koreografi og teater, men bygget op omkring rytmisk ekvilibrisme. Man kan spille på alt - kun fantasien sætter grænser.
Alternative stomp lyde øvelser:
· Hund, hund og kat og hund, kat og ”Fido”råb i rundkreds
· I rundkreds en siger en lyd og bliver ved, næste finder en anden lyd og bliver ved med at sige den. Sådan fortsættes hele kredsen rundt.
· Afrikansk støvledans
· I rundkreds en laver en bodypercussion lyd og bliver ved, næste finder en anden lyd og bliver ved med at lave den. Sådan fortsættes hele kredsen rundt.
Inspiration
Music for one apartment and six drummers : a film / by Ola Simonsson and
Johannes Stjärne Nilsson. - Det Danske Filminstitut, 2003. - Spilletid: 7 min. -
(video). - Opstilling: 78.429
2000 2009 Katalognr: 5703122
Seks unge trommeslagere udfører et musikalsk angreb på en forstadslejlighed. De
udfører en koncert i fire satser: køkken, soveværelse, badeværelse og stue. Der
spilles på alle genstande, der kan give lyd og rytme
Oplæg til opgave:
Musikdramatisk fortælling: F.eks.Ungdomshuset i Kbh
Træt hjem fra arbejde
Spise med kniv og gaffel
Tænde for radioen Bodypercussion
Gruppeopgave
Hvilken historie og med hvilket formål ?
Fortæl en historie med stomp. Inddrag alternative lydgivere såsom stole, borde, døre, bodypercussion, mund percussion
For yderligere information:
"Skraldejam" af Annelise Fuglsbjerg Forlaget Folkeskolens Musiklærerforening
"Samba i skolen" Helge Leonhardt Forlaget Folkeskolens Musiklærerforening
Helge Leonhardt 22463375 www.leha.dk leonhardt@fanonet.dk
Onsdag den 3.oktober 2007
Nåede vi ikke: Opvarmning sang
Sang: Sovalo
Tilbagemelding på ”Kreativ dans”
Tema: Krop og Stemme - Rytme og puls
Bodypercussion og stomp 1 ( Helge)
Rytme og puls i kropssprog – evt. stunt( Turi)
Opsamling på leg- det læste og i dag.
Hvilke ressourcer er der på stamholdet. Haves/ønskes.
(Nåede vi ikke: Arbejdsopgave: Afprøvning af musik og drama lege, regellege, rammelege. Find og beskriv 3 lege – angiv mulige målgrupper. Sendes til leonhardt@fanonet.dk mrk: 271 lege. Gemt som jeres navne. Gå evt på bibliotek eller søg på internettet. I skal kunne instruere de øvrige på holdet.
Onsdag den 25. september 2007
Efterårssange:
Gruppeopgaven kreativ dans. Til næste time gruppearbejde i kreativ dans grupperne. Udarbejd forslag til andre sange der er anvendelig til kreativ dans. Gør pædagogiske overvejelser - med hvilken målgruppe og med hvilket mål. Sendes til leonhardt@fanonet.dk senest dagen inden undervisning. Mærket 271kreativ dans og med filen bilagt.
Sovalo sang udleveret
Musiklege HL
Læs om leg i Musikpædagogik 2. reviderede udgave kapitel 6 om "Musikalsk leg og deltagelse - om at "Se" børns leg og deltagelse" og den udleverede artikel: "Legen og alt dens væsen".
Læse "Legens og den væsen"
-----------------------------------------------------
Læs om stemmens brug.Onsdag den 5. september 2007
Sang: Leonard Cohens "Halleluja"
Ægteskab og skønheden og udyret
Til næste time gruppearbejde i kreativ dans grupperne. Udarbejd forslag til andre sange der er anvendelig til kreativ dans. Gør pædagogiske overvejelser - med hvilken målgruppe og med hvilket mål. Sendes til leonhardt@fanonet.dk senest dagen inden undervisning. Mærket 271kreativ dans og med filen bilagt.
Helges opgave:
Flow, kreativitet, krop, tutorprincippet,