Mandag den 6. oktober 2009 Specialiserings projekt

Mandag den 21. september kl. 11.15 gruppefremlæggelse af Multimedieproduktion.   11.15 - 14.00 Helge og Niels Martin

Mandag den 14.sep. 8.20 Niels Martin 12.30 Helge

Mandag den 7. september. 8.20  Helge og Niels Martin:

Vi mødes i lokale 91.

I uge 37, 38 og 39 arbejder vi med

Multimedieproduktion.  

Fremvises mandag den 21. september kl 11.15. Endvidere afleverer gruppen i fællesskab 1 normal side med beskrivelser af jeres overvejelser mht valg af filmens sammensætning - lyd og billede og hvilken pædagogisk relevans filmen kan have med henblik på den valgte målgruppe.

Semesterplan for 5. semester

Mandag den 18. maj

UMD. Vi mødes i lokale 91.

Louise og Helge underviser fra 8.20 - 12.00.

Vi starter med musikalsk/dramatisk opvarmning og herefter skal vi i gang med Michael Jackson projektet

Omtale af produktionsplanog portfolio.

Overvej hvad du og din gruppe har brug for at blive instrueret i.

Mandag den 23. februar: 8.20 -

Temaet: Michael Jackson, med udgangspunktet - hvordan man behandler hinanden/ vær' gode mod hinanden. Ideen er, at vi laver 3 sketches matchende de 3 sange, og rækkefølgen bliver : Sketch - sang - sketch - sang - sketch - sang. Budskab: Vær' gode mod hinanden trods forskelle.
 
Modtager/ målgruppe: unge/klub

1) "they don't care about us"

ENG information: http://en.wikipedia.org/wiki/They_Don't_Care_About_Us 

DK information: http://da.wikipedia.org/wiki/They_Don%27t_Care_About_Us

Rio Video 4:42 http://www.youtube.com/watch?v=gCqQ2JcQWGs   

Rio Video 7:09 http://www.youtube.com/watch?v=latLyAI_mbU&NR=1

Tekst http://www.azlyrics.com/lyrics/michaeljackson/theydontcareaboutus.html

2) "Black or white"

DK information: http://da.wikipedia.org/wiki/Black_or_White

Video 4:42 http://www.youtube.com/watch?v=d99bcQaH6ts&NR=1 E dur

Black Or White - Michael Jackson - Lyrics  http://www.youtube.com/watch?v=sumpxORV_tE&feature=related

cover version i D dur gør det nemmere at spille guitarrif og er 1 tone lavere OBS springer over [L. T. B. Rap Performance])  http://www.youtube.com/watch?v=dlGu3_MzxSg&feature=related

Tekst

Akkorder

3) "Heal the world"

ENG information: http://en.wikipedia.org/wiki/Heal_the_World

Video http://www.youtube.com/watch?v=W61Q-EZ8R7M

Michael Jackson - Heal the world (with lyrics) http://www.youtube.com/watch?v=6WJrtms8EoQ

Onsdag den 4. februar: 8.20 til 12.00 Helge og Louise 

  1. Louise præsentation.
  2. Nye studerende Kirsten og Randi præsentation.
  3. Sange: "I det spæde morgengry"
  4. Louise dramaøvelse
  5. Studieordning for UMD.
    1. 1. og 2. semester.
    2. 4. , 5. og 7. semester. Oprindelig plan og mål.
  6. Planlægning af forårssemesteret. Semesterplan.
  7. Forestilling.
  1. Varighed 33 min.
  2. Hver studerende indgår i forestillingen med både drama og musik.
  3. I laver enten én fælles forestilling med alle studerende eller I danner grupper med min. 4 studerende.
  4. Hvert hold skal opføre minimum 2 forestillinger i slutningen af uge 24
  5. Grupperne mødes minimum hver 14 dag og arbejder videre på ideoplægget
  6. Til portfolio: Hver studerende udfærdiger beskrivelser af og refleksioner over, hvordan  indsigt i fagets mål og CKF’ere i forbindelse med forestillingen og i forberedelsesfasen er erhvervet.

Ideer ved Louise og Helge

  1. Færdig skrevne musicals. I spiller allerede skrevne roller og og færdigkomponeret musik.

  2. Halvfabrikata. Eks kan musikken/sangene være skrevet og I skriver de sammenbindende tekster. Feks på baggrund af Gasolin sange.

  3. I skriver alt selv. 

MÅLGRUPPEN:

MÅLET:

Eksempler:

  1. "Stomp". Vi startede engang på en stomp fortælling. Kunne måske fortsættes bindes op på eventyr eller aktuel hændelse. Bog eller film.

  2. "Bøllebob". Spille synge sangene med det formål at sætte gang i målgruppe vha drama

  3. "Her er din hverdag".  Samarbejdspartnere. Involvering af publikum. Hjælpemidler

  4. "Snedsted Grandprix". Melodi grandprix. Grin med det hele. Video, dans, musik, drama.

 Brainstorming:

Holdet mødes i uge 7 eller 8 og formulerer sig angående:

Fredag den 20. juni. kl 8.20 -12.00

Umd tirsdag 29. april 8.20 - 15.50 ved Helge

8.20 til 12.00

12.00 - 15.50 guitarspil ovennævnte sange og dokumentations optagelser

Dramalinje umd 2.semester fredag 28.3.2008

Inspiration til SFO og klub ved Turi

Torsdag den 13. marts 8.20-14.00

8.20-10.00  Plan for næste periode. Plan for 2. semester(Excel)  Solodokumentation

(Vejledning i den afleverede projektrapport følger skriftligt pr mail.)

Repertoiregennemgang  fra den udleverede CD gennemgåes for

SFO 6-9 år

Klubområdet  9 år –

10.30-11.15  Ledsagende trommer 

11.15-12.00 Helge med TUTOR guitar. Begynderne øver på deres hold.

12.30 -14.00 Guitarspil med tutorer. Hjælp til dokumentation.

Fredag den 29. februar

Helge er på seminariet fra kl. 11.15 - 14.05

11.15-12.00 Hjælp til dokumentation indspilning mv.

12.30 -14.00 Guitarundervisning

Fredag den 22. februar

Planen er således som følger:

8.20-10.15: Dramararbejde med vuggestue og bh-børn

10.15 - 11.15: Vejledning og pause

11.15-12.00 Mp3 optagelser instruktion herefter startguitar med tutorer

12.30-13.20:  Helge med TUTOR guitar. Begynderne øver på deres hold.

13.30 14.00 maske-arbejdsdemonstrationen

kl. 8.20- 11.00.

11.05- 12.00: Gruppearbejde og vejledning v/Turi og Helge.

Plan for 2. semester(Excel) Solodokumentation  Projekt 2. semester

12.30-14.00: Guitarundervisning og mp3-filer. Helge

Fredag den 15. februar.

Opvarmning af stemmen, 

Sangtekniske øvelser med tilhørende noder

Bedstefar tag dine tænder på

Only you 3. stemmigt

Plan for 2. semester(Excel) Solodokumentation  Projekt 2. semester

Eksempler på repertoire til BH og vuggestue

Guitarspil

Gruppedannelse (max 3 pers) og gruppearbejde

Hej alle Forslag til plan ser sådan ud. Plan for 2. semester(Excel) Solodokumentation  Diskuteres fredag den 15.2 hilsen Helge og Turi

hej alle har fået brev fra Vester Nebel - se mit svar.

Hej Helge  

Jeg vil høre om du er interesseret i at lave et lille  projekt med studerende på Musiklinie. SFO, børnehave og dagplaje ca. 100 børn ude i Vester Nebel vil gerne afholde karneval på onsdag d.30 april. Vi vil spørge dig om du vil spørge sturende på idrætslinie om de kunne tænke sig at spille samba til vores karneval optog igennem Vester Nebel by. Tidspunkt: 12.30-13.30 Aldersgruppe er: Dagpleje   0-2 år Børnehave 3-6 år Sfo 7-10 år. Hvis de er interesseret, så kan du skrive til mig via mail adis_kunic@hotmail.com. Jeg håber at hører snart fra dig. Mvh. Adis

hej adis. Det lyder til at være en sjov opgave. Vil præsentere det for et hold studerende (20 musik drama studerende) fredag den 15. februar og så melde tilbage. mange hilsner helge leonhardt 22463375

Hej alle

Undervisningen fredag den 8. februar er aflyst.

OBS DER SER UD TIL AT VI MÅ AFLYSE -

BÅDE TURI OG UNDERTEGNEDE ER SYGE.

VÆR VENLIGE AT GIVE SMS BESKED TIL DEM DU HAR PÅ TLF SÅ ALLE FÅR BESKED.

obs Turi og jeg arbejder på en plan for foråret - den bliver lagt ud på www.leha.dk først i næste uge - læs den og kommenter den fredag den 15. februar når vi ses.

mange hilsner helge

Planoversigt for 2. semester

Mandag den 7. januar 2008 kl. 8.20-12.00

Opvarmning af stemmen, 

Sangtekniske øvelser med tilhørende noder

Find selv mere om opvarmning og stemmetræning:

http://vocalcoach.dk/dk/kompletsangteknik/   http://vocalcoach.dk/dk/lynkursus/ 

Lul lul rokken går,

(Only you 3. stemmigt,  alternativt do you wanna dance nåede vi ikke)

Haleluja (3 stemmer)

Musik og computeren Hvordan finde tekster, information, lyde til dramaforestilling, programmer til lydbearbejdning, karaokee programmer mm

Arbejdet med UMD aktiviteter i praktikken. går det som forventet eller har du brug for assistance - gode ideer. 

Ledsagende trommer  udlever a4

Gruppe arbejde målgruppevist: Vælg en sang der passer til målgruppen og syng sangen samtidig med at du spiller en af de ledsagende trommerytmer til. Nåede vi ikke !

Onsdag den 31.oktober 2007 kl. 8.20-12.00

Lektie: Forberedelse til praktik: Medbring 1 aktivitet som er velegnet til målgruppen i din øvelsespraktik + begrundelse. Husk at medbringe instrumenter.

Sang : Mørk er november

Opvarmning, inddeling i alt og sopran

Haleluja (3 stemmer)

Afrunding på stomp/bodyp. Måske kan vi repetere efter ønske og gemme jeres stomp ideer til foråret og udvikle dem / afprøve dem i praksis.

 Stomp2

Aktiviteter til praktikken( lektie)

Vær opmærksom på at efter psykologi kan det være nødvendigt at lave gruppearbejde altså fra 14-16.

Onsdag den 24.oktober 2007 kl. 8.20-12.00

Introduktion til grundelementer i drama/teater: Figur, fabel, rum, tid

Dramalege  

Opsamling på dagen  i forhold til kap.1 i Kari Mjaaland Heggstad: ”7 veier til drama”

Dramatiske grundelementer: Figur, fabel, rum, tid ( I forhold til dagens aktiviteter)

Dramatiske virkemidler: Spænding, kontrast, symboler og ritualer.( I forhold til dagens aktiviteter)

Dramaturgi: Fortælleformer: Dramatisk, episk og simultan fortælleform.

                                              Den aristoteliske model.

Æstetiske læreproces

Teater er en krop i et rum nu.  Teater gør det usynlige synligt og hørligt. Teater gir os sprog til at formidle, hvad vi har på hjerte.

Vi manglede: Begge Lars´er og Troels.

Onsdag den 10.oktober 2007

Stomp historisk set.

Stomp er egentlig navnet på en engelsk performance gruppe, som midt i 1990erne begyndte at spille på skrald og alternativ percussion. De tog udgangspunkt i hverdagssituationer i køkkenet, i bilen, med koste osv. og satte det ind i en musikalsk sammenhæng. I dag er Stomp blevet synonym for at spille rytmer på alt andet end almindelige instrumenter. Stomp er også dans, humor, koreografi og teater, men bygget op omkring rytmisk ekvilibrisme. Man kan spille på alt - kun fantasien sætter grænser.

Alternative stomp lyde øvelser:

·        Hund, hund og kat og hund, kat og ”Fido”råb i rundkreds

·        I rundkreds en siger en lyd og bliver ved, næste finder en anden lyd og bliver ved med at sige den. Sådan fortsættes hele kredsen rundt.

·        Afrikansk støvledans

·        Bodypercussion

·        I rundkreds en laver en bodypercussion lyd og bliver ved, næste finder en anden lyd og bliver ved med at lave den. Sådan fortsættes hele kredsen rundt.

Inspiration

Music for one apartment and six drummers : a film / by Ola Simonsson and Johannes Stjärne Nilsson. - Det Danske Filminstitut, 2003. - Spilletid: 7 min. - (video). - Opstilling: 78.429
2000 2009 Katalognr: 5703122
Seks unge trommeslagere udfører et musikalsk angreb på en forstadslejlighed. De udfører en koncert i fire satser: køkken, soveværelse, badeværelse og stue. Der spilles på alle genstande, der kan give lyd og rytme

Oplæg til opgave:

Musikdramatisk fortælling: F.eks.Ungdomshuset i Kbh

Træt hjem fra arbejde

Spise med kniv og gaffel

Tænde for radioen Bodypercussion

Gruppeopgave

Hvilken historie og med hvilket formål ?

Fortæl en historie med stomp. Inddrag alternative lydgivere såsom stole, borde, døre, bodypercussion, mund percussion

For yderligere information:

"Skraldejam" af Annelise Fuglsbjerg Forlaget Folkeskolens Musiklærerforening

"Samba i skolen" Helge Leonhardt Forlaget Folkeskolens Musiklærerforening

Helge Leonhardt 22463375 www.leha.dk   leonhardt@fanonet.dk

Onsdag den 3.oktober 2007

Nåede vi ikke: Opvarmning sang

Sang: Sovalo

Tilbagemelding på ”Kreativ dans”

Tema: Krop og Stemme - Rytme og puls

Bodypercussion og stomp 1 ( Helge)

Rytme og puls i kropssprog – evt. stunt( Turi)

Opsamling på leg- det læste og i dag.

Hvilke ressourcer er der på stamholdet. Haves/ønskes.

(Nåede vi ikke: Arbejdsopgave: Afprøvning af musik og drama lege, regellege, rammelege. Find og beskriv 3 lege – angiv mulige målgrupper. Sendes til leonhardt@fanonet.dk mrk: 271 lege. Gemt som jeres navne. Gå evt på bibliotek eller søg på internettet. I skal kunne instruere de øvrige på holdet.

Onsdag den 25. september 2007

Efterårssange:

Gruppeopgaven kreativ dans. Til næste time gruppearbejde i kreativ dans grupperne. Udarbejd forslag til andre sange der er anvendelig til kreativ dans. Gør pædagogiske overvejelser - med hvilken målgruppe og med hvilket mål. Sendes til leonhardt@fanonet.dk senest dagen inden undervisning. Mærket 271kreativ dans og med filen bilagt.

Sovalo sang udleveret

Musiklege HL

  1. Der mangler et stykke papir leg
  2. Dirigent leg
  3. Hvem styrer rytmen leg

Læs om leg i Musikpædagogik 2. reviderede udgave kapitel 6 om "Musikalsk leg og deltagelse - om at "Se" børns leg og deltagelse" og den udleverede artikel: "Legen og alt dens væsen".

Læse "Legens og den væsen"

-----------------------------------------------------

Læs om stemmens brug.

Onsdag den 5. september 2007

Sang: Leonard Cohens "Halleluja"

Drama lege:

Ægteskab og skønheden og udyret

Kreativ dans

Til næste time gruppearbejde i kreativ dans grupperne. Udarbejd forslag til andre sange der er anvendelig til kreativ dans. Gør pædagogiske overvejelser - med hvilken målgruppe og med hvilket mål. Sendes til leonhardt@fanonet.dk senest dagen inden undervisning. Mærket 271kreativ dans og med filen bilagt.

Helges opgave:

Stomp

Body percussion

Flow, kreativitet, krop, tutorprincippet,