Brainstorm over Dukketeater

Drengen der ikke måtte lege med

 

Dukker / personer i handlingen:

Der skal være en, som præsentere stykket og som går ud iblandt publikum (og lege ”spørge-jørgen”). Og så er der følgende dukker:

Drengen Rasmus (hovedpersonen).

Drengens Mor.

Drengen Kaj.

Pigen Lea.

Pædagogen Hanne.

 

Handlingen spilles over 3 akter:

 

1. Akt

Moderen følger Rasmus i børnehaven, hvor pædagogen Hanne tager imod. Rasmus er glad og løber hen til Lea og Kaj, som leger. Rasmus vil gerne være med i legen, men Kaj og Lea vil ikke have ham med.

Rasmus snakker med pædagogen.

 

2. Akt

Rasmus er hjemme og det er ved at være sengetid. Idet moderen er ved at putte ham, siger Rasmus til hende, at han ikke vil i børnehave dagen efter. Moderen spørger hvorfor og Rasmus fortæller at det er fordi han ikke må være med i legen.

 

3. Akt:

Foregår i børnehaven igen og det er således i denne akt, at børnehaven (som vi fremfører stykket for) skal beslutte forløbet af handlingen. Altså: skal vi improvisere.

 

En styrende motivation for hver figur:

Mor har travlt med at aflevere Rasmus i børnehaven à mor skal på arbejde.

Pædagogen vil holde på moderen for at få opklaret Rasmus’problem (Han er kommet til at tisse i sengen i løbet af natten – det er ikke noget han plejer).

Lea vil kun lege med Kaj.

Kaj er styret af Lea, for han vil egentlig gerne have Rasmus med.

Dukken skal overordnet styre showet, stille spørgsmål, give forslag o.lign.

 

Det at en af os går ud iblandt børnene gør, at vi lettere kan styre dem i den retning vi gerne ser handlingen udspille sig. Ligeledes hjælper det at bruge kropsproget således at det ikke bare skaber kaos, hvor de råber i munden på hinanden i længere tid.

 

Samtidig har vi besluttet, hvilke og hvordan vi vil bruge musikstykkerne i stykket.

Inden stykket begynder synger & spiller vi allesammen til Øv sang.

Da Rasmus så spørger Lea og Kaj om han må være med til at lege – bryder vi ud i sang og musik til stykket Kaj.

Da teaterstykket er færdigt synger og spiller vi til sangen, Skal vi ikke være venner.

 

Rollefordelingen:

Allan spiller: Rasmus

Marc spiller Kaj

Charlotte spiller Lea ( i første og anden akt)

Mette spiller Lea ( i tredje akt)

Annisette spiller Hanne

Tina spiller moderen ( i første akt)

Linda spiller moderen ( i anden akt)

Lone ”leger” spørge-jørgen og hjælper børnene igennem tredje akt.

Ria præsentere stykket.

 

Øv sang:

Marc & Lone – klaver

Charlotte – marimba

Ria – alt sylofon

Annisette – congas

Tina – keyboard

Linda, Mette & Allan - ????

 

Kaj sang:

Marc – keyboard

Ria – bas

Lone, Annisette, Charlotte, Linda, Mette, Tina & Allan – guitar

Alle synger

 

Skal vi ikke være venner:

Lone – rasleæg

Marc – fisk

Annisette – congas trommer

Ria – marimba

Tina – bas

Charlotte & Allan - synger

Linda & Mette - ???

 

Vi har på klassen snakket om, hvorvidt vi skal have nogen faste replikker som afslutter den igangværende handling. Den eneste, og mest relevante, vi kom frem til var i slutningen af første akt – når samtalen imellem de tre børn er ved at trække i langdrag siger Lea følgende:

Vi leger selv, så find noget andet at lave!