Dukketeater
Forløbet
med dukketeater bestod i at vi skulle lave et teaterstykke med hånddukker hvor
vi selv spillede musik til. Stykket kom til at handle om en dreng der ikke
ville i børnehave fordi de andre børn ikke ville lege med ham og han derfor
følte sig ensom. Det ender dog godt da han finder nogle af lege med. Så pointen
med dette stykke var at fortælle børnene at man skal huske at give plads til
alle og ikke lukke nogle ude.
Det
blev et godt stykke med nogle gode sange der passede til de forskellige scener.
Dog endte det ikke så godt efter min mening. Vi havde for lidt tid, fik ikke
øvet nok og så gik det galt med musikken da vi kom derud. Men vi lærte af det
og det må man jo tage som noget positivt.
CKF’erne:
a) Leg, kultur, æstetik og kunst.
b) Musik, drama og teater i pædagogisk perspektiv.
c) Brug og betydning af forskellige udtryksformer,
individuelt, socialt, kulturelt og samfundsmæssigt.
d) Udtryksformernes sanselige, følelsesmæssige,
kropslige og intellektuelle aspekter.
e) Brug og betydning af fagets materialer,
instrumenter og teknikker.
Jeg syntes vi opfyldte CKF’erne da vi i styket havde følgende med:
·
leg
Leg havde vi med i form af vores hånddukker som hele stykket handlede
om. Vi brugte 5 hånddukker til at illustrere vores fortælling.
·
Musik
I mellem de forskellige scener spillede vi et stykke musik som vi havde
øvet på skolen. Dog var der ikke så meget plads som forventede så vi havde ikke
alle instrumenter med. Men vi havde guitar, keyboard, trommer og bongotrommer
med til at gøre musikken mere levende.
·
Drama
Drama i form af vores brug af hånddukkerne.
·
Teater
Stykket var et teater stykker som vi selv havde lavet. Vi startede med
at blive enige om hvad det skulle handle om og derefter gik vi i dybden med det
og fandt en handling. Vi havde dog ikke et manuskript da vi mente det ville
blive mere levende hvis man improviserede. Så de overordnede handlinger havde
vi besluttet men resten var op til en selv, selvfølgelig i sammen råd med de
andre.
·
Udtryksformer
Vi prøvede at give dukkerne det rigtige udtryk i de forskellige
situationer. Dette ved hjælp af hånden som var i dukken men også ved hjælp af
stemmen.
·
følelsesmæssige og kropslige aspekter
Igen prøvede vi at få de følelsesmæssige og kropslige aspekter med ved
hjælp af styringen af dukkerne og stemmen.
·
Materialer
Vi skulle bruge materialer til at lave scenen, og der brugte vi to
mikrofonstativer og et stykke sort stof, det dannede ramme om selve stykket.
·
instrumenter
Da der ikke var plads til alle instrumenter måtte vi begrænse os så vi havde
følgende instrumenter med: guitar, keyboard, trommer og bongotrommer.