Forestilling – Dukketeater og musik
Opgaven vi blev stillet gik
ud på vi skulle planlægge og gennemføre en forestilling som vi skulle vise for
en børnehave. Vi valgte at lave et dukketeater, med i vores overvejelser havde
vi, at improvisation var en del af opgaven. Temaet i stykket, blev vi enige om,
skulle være mobning. Da det var fastlagt fandt vi nogle egnede børnesange vi
kunne koble på forestillingen. Vi øvede
stykket og musikken (vi skulle hver især spille på et eller flere
instrumenter), og fik skabt et produkt vi kunne være bekendte med. Det hele
resulterede i en forestilling, som alt i alt gik okay. Børnene havde ikke den
interesse eller indlevelse som vi havde håbet på og vel egentlig også regnet
med. Ikke desto mindre fik de en oplevelse og et bræk i den normale hverdag.
For at kunne vurdere opgaven er vi
nødt til at se på vores CKF’ere.
a)
Leg, kultur, æstetik og kunst.
b)
Musik, drama og teater i pædagogisk perspektiv.
c)
Brug og betydning af forskellige udtryksformer, individuelt, socialt, kulturelt
og samfundsmæssigt.
d)
Udtryksformernes sanselige, følelsesmæssige, kropslige og intellektuelle
aspekter.
e)
Brug og betydning af fagets materialer, instrumenter og teknikker.
Til a kan man sige, at vi forsøgte
at fremføre en forestilling, hvorvidt vores forestilling kan kobles ind under
kultur eller kunst er nok svært at sige, men vi har i hvert fald forsøgt at
være med til at skabe grobund for en god og sund legekultur hvor alle kan lege
med alle. Til b kan man sige at vi har inddraget alle elementer, men for mig er
det uklart hvordan vi har brugt de i pædagogisk perspektiv. Til c kan man sige
at vi udtrykte os gennem musikken og gennem vores respektive hånddukker. Til d
kan man sige at vi nok ikke har stimuleret børnene på nogen måde. De kiggede
tværtimod temmelig forbavsede på os under hele forestillingen. Til e vi fik
alle sammen prøvet mindst et instrument og vi skulle alle sammen benytte os af
en hånddukke.
En samlet evaluering ville være at
det har været en udfordrende proces, hvor ikke nåede frem til det vi havde
håbet på. Vi så jo helst børnene havde vist stor interesse, men børnene var
mildest talt ikke modtagelige overfor vores produkt. I forhold til processen
mener jeg også, at vi var alt for statiske og havde nærmest lagt os fast på
replikker, i stedet for som vi først aftalte at forsøge at improvisere os frem
til et produkt. Musikken blev noget rod under forestillingen fordi opsætningen
ikke var okay, og lokalet ikke egnede sig til musik.