Annisette Aarestrup, UMD 2.,
semester, oktober 2009
Evaluering af projekt dukketeater, sang & musik i
børnehaven Valmuen.
Forberedelse:
Tema, sted og tidspunkt var
bestemt på forhånd/forslag. Vi fik at vide, at vi skulle lave dukketeater/musik
og få de forskellige kriterier for faget ind i forløbet. Vi gik alle til
opgaven med positiv indstilling og gode ideer lige fra start til slut! (måske
nok ikke så professionelt), hvilket ikke er med vilje, nok mere
usikkerhed/generthed. Vi gjorde alle et seriøst stykke arbejde med ideer og
musik - betragtet ud fra erfaring. Omkring transport………….
Udførelse:
Her kan jeg gøre det kort!
Musisk var det ok, betingelserne taget i betragtning, pladsmæssigt var det øv
og vores præstation på stedet var efter min mening blandet - noget gik godt og
andet ikke så godt. Børnene lyttede trods alt og sad pænt og roligt - og kom lidt med i forløbet da Lone tog den aftalte
rolle, men de var lidt svære at trække op, først da en af pædagogerne spurgte
var de med - det er vist også det mest
positive i dette projekt. Vi kom med masser af teknisk/elektronisk udstyr, som
vi desværre ikke var helt obs. på hvordan skulle sættes til.
Evaluering af
forløbet:
Jeg syntes, at vi er kommet
godt omkring CKF´erne. Musisk med vores instrumenter og sang og i disse havde
vi emnet mobning, hvilket er dækkende for flere af områderne, for eksempel
kultur og det pædagogiske perspektiv i dukketeatret. Også vores brug af instrumenter
og dukker gik fint efter forholdene; der var alt for lidt plads til alt det
udstyr vi havde med, så vi måtte vælge nogle instrumenter fra, derudover
mangler vi viden på det tekniske område. Det kropslige savnes naturligvis lidt,
da dette var dukketeater (kunne dog give dukkerne et kropssprog) og gennem
sangene havde vi mulighed for at bruge mimik og kropssprog, hvilket nok
falder nogen lidt svært
endnu, men med mere erfaring og sikkerhed skal det nok komme. Vi fik også
smuttet lidt mere pædagogik ind, i form af at inddrage børnene i forløbet; de
fik mulige for at komme med ideer til lege, hvor man kunne lege 3 sammen. Bente
Juncker siger: “Kunstens opgave er at provokere faste antagelser og stille
spørgsmål “, og efter denne filosofi må jeg sige vi har fået det kunstneriske
med også. Vi har diskuteret forløbet indbyrdes på holdet, og er ikke alle enige
om hvor godt/slemt det var. Vi er dog blevet nogle erfaringer rigere, hvilke
naturligvis vil blive en hjælp for os fremover.
Centrale kundskabs- og
færdighedsområder
a) Leg, kultur, æstetik og kunst.
b) Musik, drama og teater i pædagogisk perspektiv.
c) Brug og betydning af forskellige udtryksformer,
individuelt, socialt, kulturelt og samfundsmæssigt.
d) Udtryksformernes sanselige, følelsesmæssige, kropslige og
intellektuelle aspekter.
e) Brug og betydning af fagets materialer, instrumenter og
teknikker.