Annisette Aarestrup, UMD 2., semester, oktober 2009

 

 

Evaluering af projekt dukketeater, sang & musik i børnehaven Valmuen.

 

                                                                    

 

Forberedelse:

 

Tema, sted og tidspunkt var bestemt på forhånd/forslag. Vi fik at vide, at vi skulle lave dukketeater/musik og få de forskellige kriterier for faget ind i forløbet. Vi gik alle til opgaven med positiv indstilling og gode ideer lige fra start til slut! (måske nok ikke så professionelt), hvilket ikke er med vilje, nok mere usikkerhed/generthed. Vi gjorde alle et seriøst stykke arbejde med ideer og musik - betragtet ud fra erfaring. Omkring transport………….

 

Udførelse:

 

Her kan jeg gøre det kort! Musisk var det ok, betingelserne taget i betragtning, pladsmæssigt var det øv og vores præstation på stedet var efter min mening blandet - noget gik godt og andet ikke så godt. Børnene lyttede trods alt og sad pænt og roligt -  og kom lidt med i forløbet da Lone tog den aftalte rolle, men de var lidt svære at trække op, først da en af pædagogerne spurgte var de med -  det er vist også det mest positive i dette projekt. Vi kom med masser af teknisk/elektronisk udstyr, som vi desværre ikke var helt obs. på hvordan skulle sættes til.

 

 

Evaluering af forløbet:    

 

 

Jeg syntes, at vi er kommet godt omkring CKF´erne. Musisk med vores instrumenter og sang og i disse havde vi emnet mobning, hvilket er dækkende for flere af områderne, for eksempel kultur og det pædagogiske perspektiv i dukketeatret. Også vores brug af instrumenter og dukker gik fint efter forholdene; der var alt for lidt plads til alt det udstyr vi havde med, så vi måtte vælge nogle instrumenter fra, derudover mangler vi viden på det tekniske område. Det kropslige savnes naturligvis lidt, da dette var dukketeater (kunne dog give dukkerne et kropssprog) og gennem sangene havde vi mulighed for at bruge mimik og kropssprog, hvilket nok

falder nogen lidt svært endnu, men med mere erfaring og sikkerhed skal det nok komme. Vi fik også smuttet lidt mere pædagogik ind, i form af at inddrage børnene i forløbet; de fik mulige for at komme med ideer til lege, hvor man kunne lege 3 sammen. Bente Juncker siger: “Kunstens opgave er at provokere faste antagelser og stille spørgsmål “, og efter denne filosofi må jeg sige vi har fået det kunstneriske med også. Vi har diskuteret forløbet indbyrdes på holdet, og er ikke alle enige om hvor godt/slemt det var. Vi er dog blevet nogle erfaringer rigere, hvilke naturligvis vil blive en hjælp for os fremover. 

 

 

 

 

                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Centrale kundskabs- og færdighedsområder

 

a) Leg, kultur, æstetik og kunst.

b) Musik, drama og teater i pædagogisk perspektiv.

c) Brug og betydning af forskellige udtryksformer, individuelt, socialt, kulturelt og samfundsmæssigt.

d) Udtryksformernes sanselige, følelsesmæssige, kropslige og intellektuelle aspekter.

e) Brug og betydning af fagets materialer, instrumenter og teknikker.