Dukketeater:

Vi har som hold fået til opgave at sammensætte et dukketeater, der indeholdt en dybere mening omkring børn og situationer, de kan komme ud for i børnehaven. Vi skulle selv vælge sange og spille musik til. Vores hovedemne var mobning, dvs. en dreng som ikke følte sig godt tilpas i sin børnehave. Dukketeater er en rigtig god form for anvendelse af metode til, at komme tæt ind på livet af børn. Det gælder helt fra de små børn til de lidt ældre. Det ses ofte at man kan få børn til at åbne op overfor en dukke, i stedet for en af pædagogerne. De synes at det er spændende at se og tale med en dukke.

Jeg har i forbindelse med denne opgave kigget lidt på fagets centrale kundskabs og færdigheder, for at se hvilke punkter vi har været inde og berøre i forbindelse med dette dukketester projekt. Det er meget tydeligt at vi har været omkring punkt b) som lyder: ”Musik, drama og teater i pædagogisk perspektiv”. Da vi jo har sammensat et dukketeater, der har været udarbejdet til børn, så de kan forstå stykket og relatere sig til temaet. Vi har brugt en pædagogisk indgangsvinkel og arbejdet i såkaldt børnehøjde, for virkelig at nå ind til børnene. Undervejs i vores dukketester spillede vi og sang danske sange, der omhandlede temaet. Sangene er fundet i forskellige sangbøger. Vi forsøgte at få børnene til at åbne op og klappe med til musikken. Så de kunne blive en del af det. Jeg synes også at dukketeater har en æstetisk indgangsvinkel til børnene. De lærer via deres sanser og indtryk fra dukketeateret, og det var bestemt det der var meningen med hele vores projekt.

Jeg synes også at vi har været omkring punkt e) der lyder: ” brug og betydning af fagets materialer, instrumenter og teknikker” det har hele tiden været vores arbejdsgang, Vi har selv skulle instruere dukketeateret og lære at spille på instrumenterne dertil. Dette punkt kom vi virkelig godt omkring og alle fik et indblik i musik, rytme og noder. Alle var på banen og ingen blev glemt.

Vores fremførelse af vores dukketeater gik desværre bar ikke som håbet. Der opstod fejl undervejs og jeg tror ikke, at det fangede børnene, på den måde, vi havde håbet. Det var meget små børn, som var vores publikum. Jeg tror ikke helt at de forstod meningen med det. De var meget generte og sad meget stille uden at sige noget. Dette var desværre også tilfældet, når vi gerne ville have dem med på banen. Men vi fik det prøvet og jeg tror at det var en oplevelse for alle, men ikke en succes historie.

Det har dog alligevel været et lærerigt projekt. Det er altid godt at komme ud og prøve noget i praksis, når man skal være pædagog. Det er alt sammen med til at udvikle ens vej, til at blive en bedre pædagog og jo mere man prøver og kan lære på den vej jo bedre.