Dukketeater:
Vi har som hold fået til opgave
at sammensætte et dukketeater, der indeholdt en dybere mening omkring børn og
situationer, de kan komme ud for i børnehaven. Vi skulle selv vælge sange og
spille musik til. Vores hovedemne var mobning, dvs. en dreng som ikke følte sig
godt tilpas i sin børnehave. Dukketeater er en rigtig god form for anvendelse
af metode til, at komme tæt ind på livet af børn. Det gælder helt fra de små
børn til de lidt ældre. Det ses ofte at man kan få børn til at åbne op overfor
en dukke, i stedet for en af pædagogerne. De synes at det er spændende at se og
tale med en dukke.
Jeg har i forbindelse med denne
opgave kigget lidt på fagets centrale kundskabs og færdigheder, for at se
hvilke punkter vi har været inde og berøre i forbindelse med dette dukketester
projekt. Det er meget tydeligt at vi har været omkring punkt b) som lyder: ”Musik, drama og teater i pædagogisk
perspektiv”. Da vi jo har sammensat et dukketeater, der har været
udarbejdet til børn, så de kan forstå stykket og relatere sig til temaet. Vi
har brugt en pædagogisk indgangsvinkel og arbejdet i såkaldt børnehøjde, for virkelig
at nå ind til børnene. Undervejs i vores dukketester spillede vi og sang danske
sange, der omhandlede temaet. Sangene er fundet i forskellige sangbøger. Vi
forsøgte at få børnene til at åbne op og klappe med til musikken. Så de kunne
blive en del af det. Jeg synes også at dukketeater har en æstetisk
indgangsvinkel til børnene. De lærer via deres sanser og indtryk fra
dukketeateret, og det var bestemt det der var meningen med hele vores projekt.
Jeg synes også at vi har været
omkring punkt e) der lyder: ” brug og
betydning af fagets materialer, instrumenter og teknikker” det har hele
tiden været vores arbejdsgang, Vi har selv skulle instruere dukketeateret og
lære at spille på instrumenterne dertil. Dette punkt kom vi virkelig godt
omkring og alle fik et indblik i musik, rytme og noder. Alle var på banen og
ingen blev glemt.
Vores fremførelse af vores
dukketeater gik desværre bar ikke som håbet. Der opstod fejl undervejs og jeg
tror ikke, at det fangede børnene, på den måde, vi havde håbet. Det var meget
små børn, som var vores publikum. Jeg tror ikke helt at de forstod meningen med
det. De var meget generte og sad meget stille uden at sige noget. Dette var
desværre også tilfældet, når vi gerne ville have dem med på banen. Men vi fik
det prøvet og jeg tror at det var en oplevelse for alle, men ikke en succes
historie.
Det har dog alligevel været et
lærerigt projekt. Det er altid godt at komme ud og prøve noget i praksis, når
man skal være pædagog. Det er alt sammen med til at udvikle ens vej, til at blive
en bedre pædagog og jo mere man prøver og kan lære på den vej jo bedre.