Evaluering
af dukketeater
Forberedelsen:
Da vi skulle strate på dette projekt, delte vi os op i nogle
små grupper som hver fik tildelt en opgave som de skulle stå for. Der var nogen
som skulle finde nogle sange som kunne bruges som selvfølgelig også skulle
passe til temaet og så var der nogle andre som lavede en brainstorm over
stykket og over hvilke roller der skulle være og den slags. Mens vi fastlagde
den overordnede handlig i stykket
forsøgte vi at føre det ind i et pædagogisk perspektiv. Vi gjore dette ved
bl.a. at vi valgte at bygge vores dukketeater op over et meget samfundsaktuelt
emne, som kan opleves i en del institutioner idag.
Førløbet:
Efter at vi havde fået alt det praktiske på plads, begyndet
vi at øve os på de forskellige sange som var blevet valgt til stykket. Vi
startede med bare at synge dem igennem og efter at vi havde nogenlunde styr på
selve teksterne så begyndte vi at sætte forskellige instrumenter på. Her fik
alle mulighed for at udfolde deres musikalsk færdighedere, da vi hver i sær
spillede på et flere forskellige instrumenter alt efter hvilken sang det var.
Forestillingen:
Da vi kom ud i den børnehave hvor vi skulle optræde fik vi
os en stor overraskelse da vi så det rum vi skulle være i. Det var ikke et
særlig stort rum og vi blev ret hurtige enige om at det ikke ville være muligt
for os at få alle instrumenterne ind i rummet, hvis det også skulle lyde
ordentligt. Vi så os derfor nødsaget til at fravælge nogle af de instrumenter
som vi mente vi kunne undvære. Da vi endelig havde fået stillet instrumenterne
kunne vi komme igang med forestillingen.
Den børnegruppe vi havde inde og se stykket var ikke særlig
engageret, de var bare helt stille og kom ikke rigtigt med i det samspil som
der skulle være i slutningen af stykket.
Evaluering.
I forhold til CKF´erne for faget, så synes jeg vi er kommet
godt omkring.
-
Leg, Kultur, æstetik og kunst. Her kan man sige
at vi har forsøgt på at ligge en ”grundsten” for en god og sund legekultur hvor
der er ikke er nogen som bliver holdt udenfor af andre.
-
Musik, drama og teater i pædagogisk perspektiv.
Her har vi forsøgt på at indrage alle elementerne, men jeg er ikke sikker på
hvordan vi har brugt dem i et pædagogisk perspektiv, men jeg tror måske det kan
være det med at vi som tema for stykket har valgt at bruge et meget
samfundsaktuelt emne.
-
Brug og betydning af forskellige udtryksformere,
individuelt, socialt, kulturelt og samfundsmæssigt. Vi udtrykte os gennem
musikken, kropssproget og ved hjælp af hånddukkerne
-
Udtryksformernes sanselige, følelsesmæssige,
kropslige og intellektuelle aspekter. Jeg er faktisk ikke sikker på hvor meget
denne CKF har været i spil da børnene bare sad og så forbavsede på os mens vi
var der.
-
Brug og betydning af fagets materialer,
instrumenter og teknikker. Den er blevet brugt da vi alle har spillet på et
eller flere instrumenter og vi alle havde en rolle/dele rolle i stykket så vi
fik alle brugt hånddukkerne.
Generelt synes jeg faktisk at
det gik nogenlunde selvom at der var alt for lidt plads til det udstyr vi havde
med og vi har fået nogle erfaringer af dette projekt som i sidste ende vil
hjælpe os hvis vi skulle blive stillet overfor en ligende opgave en anden gang.