Evaluering af dukketeater

 

Forberedelsen:

Da vi skulle strate på dette projekt, delte vi os op i nogle små grupper som hver fik tildelt en opgave som de skulle stå for. Der var nogen som skulle finde nogle sange som kunne bruges som selvfølgelig også skulle passe til temaet og så var der nogle andre som lavede en brainstorm over stykket og over hvilke roller der skulle være og den slags. Mens vi fastlagde den overordnede handlig  i stykket forsøgte vi at føre det ind i et pædagogisk perspektiv. Vi gjore dette ved bl.a. at vi valgte at bygge vores dukketeater op over et meget samfundsaktuelt emne, som kan opleves i en del institutioner idag.

Førløbet:

Efter at vi havde fået alt det praktiske på plads, begyndet vi at øve os på de forskellige sange som var blevet valgt til stykket. Vi startede med bare at synge dem igennem og efter at vi havde nogenlunde styr på selve teksterne så begyndte vi at sætte forskellige instrumenter på. Her fik alle mulighed for at udfolde deres musikalsk færdighedere, da vi hver i sær spillede på et flere forskellige instrumenter alt efter hvilken sang det var.

Forestillingen:

Da vi kom ud i den børnehave hvor vi skulle optræde fik vi os en stor overraskelse da vi så det rum vi skulle være i. Det var ikke et særlig stort rum og vi blev ret hurtige enige om at det ikke ville være muligt for os at få alle instrumenterne ind i rummet, hvis det også skulle lyde ordentligt. Vi så os derfor nødsaget til at fravælge nogle af de instrumenter som vi mente vi kunne undvære. Da vi endelig havde fået stillet instrumenterne kunne vi komme igang med forestillingen.

Den børnegruppe vi havde inde og se stykket var ikke særlig engageret, de var bare helt stille og kom ikke rigtigt med i det samspil som der skulle være i slutningen af stykket.

 

Evaluering.

I forhold til CKF´erne for faget, så synes jeg vi er kommet godt omkring.

-         Leg, Kultur, æstetik og kunst. Her kan man sige at vi har forsøgt på at ligge en ”grundsten” for en god og sund legekultur hvor der er ikke er nogen som bliver holdt udenfor af andre.

-         Musik, drama og teater i pædagogisk perspektiv. Her har vi forsøgt på at indrage alle elementerne, men jeg er ikke sikker på hvordan vi har brugt dem i et pædagogisk perspektiv, men jeg tror måske det kan være det med at vi som tema for stykket har valgt at bruge et meget samfundsaktuelt emne.

-         Brug og betydning af forskellige udtryksformere, individuelt, socialt, kulturelt og samfundsmæssigt. Vi udtrykte os gennem musikken, kropssproget og ved hjælp af hånddukkerne

-         Udtryksformernes sanselige, følelsesmæssige, kropslige og intellektuelle aspekter. Jeg er faktisk ikke sikker på hvor meget denne CKF har været i spil da børnene bare sad og så forbavsede på os mens vi var der.

-         Brug og betydning af fagets materialer, instrumenter og teknikker. Den er blevet brugt da vi alle har spillet på et eller flere instrumenter og vi alle havde en rolle/dele rolle i stykket så vi fik alle brugt hånddukkerne.

 

Generelt synes jeg faktisk at det gik nogenlunde selvom at der var alt for lidt plads til det udstyr vi havde med og vi har fået nogle erfaringer af dette projekt som i sidste ende vil hjælpe os hvis vi skulle blive stillet overfor en ligende opgave en anden gang.