Hvad
er spontansang?
Spontansang
er noget der opstår spontant.Det
kan være man synger om detsom er sket i løbet af ens
dag, noget man tænker på, noget der opleves på en gå/køretur eller når
barnet/børnene leger sammen eller alene.
Hvor
opleves spontansang?
De
spontane sange og rim/remser opleves mere eller mindre over det hele,hvis bare vi voksne er
opmærksomme nok og giver plads til at være spontane.Men
på gåture, cykleture, brusebade, i bilen. Når
barnet/børnene leger stille eller det foregår lidt mere voldsomt.
Jeg
som vordende mor synger meget for den lille som ligger i maven. Der er så mange
som siger det er godt at synge for den lille, for det der er blevet sungetkan barnet huske og reagere positivt og bliver rolig,
når den bestemte sang synges/høres. Vi har i dette fag, UMD, lavet et projekt
med spontansange og indøvede sange.Blev
delt i 3 hold, hvor vi hver især skulle planlægge et lille forløb med ca 10 børn. Det var meget positivt, vores forløb. Den
børnehave vi havde aftale med gjorde i forevejen
meget i sang/musik og det at udtrykke sig på forskellig vis. De 10
børn min gruppe fik tildelt, var så gode til at synge, at de for det meste
sang selv da de gerne ville vise os at de kunne vores sange udenad.
De
optager som vi havde med til børnenes spontansang, var ikke særlig vellykket,
fordi de ikke var ladet op. På trods af det så hørte vi alligevel rundt i
krogene, en del børn som sang spontant, imens de legede eller
snakkede. Det viser bare hvor glade, positive og kreative børnene er, hvor
der bliver sunget meget. Det giver også mig lyst til at bruge det mere og mere
i praktikken men også hjemme sammen med børnene.
Jeg
selv og min bonusdatter har gjort meget i rim/remser og puttet melodi på. Det
har været hyggeligt, når vi har gået ture eller vi har siddet sammen i sofaen.
Vi elsker nemlig at synge begge to.
Hvorfor
vigtigt med spontansang?
Det
giver børn og voksne mulighed for at komme tæt på hinanden på en helt anden
måde end til hverdag. Børnenes bedsteforældre har en vigtig opgave med at
overbringe og lærer børnebørnene deres børnesange, fordi vi i danmark har haft en stor sangkultur, somdesværre
er ved at gå tabt, fordi meget er blevet robotagtig og upersonligt. Der skal
produceres og udvikles, det er også godt, men der skal altså også være plads
til at være kreative, spontane,fjollede
og sjove. Til at være anderledes end til hverdag.
Når vi
voksne gider give os tid til spontansang, er vi med til at udvikle børns egen
kultur, hvordan de kan blive fastholdt og styrket i sådan en kultur.
Det at
kunne synge betyder livsglæde, mere åbenhed og sang fra vi bliver født til
vores dødsleje. Vi er mere glade, sprudlende, har ikke så nemt ved at blive
sure og tvære. Det at synge er godt på så mange måder. Ens Livskvalitetfår også et ryk opad. Synes vi kan overkomme
mere meget mere. Ens psyke bliver også positivt påvirket, så der er meget godt
ved at synge og lave rim/remser og sætte melodi på.
Hvordan
rent pædagogisk?
Først
og fremmest er det vigtigt som kommende pædagog men også som voksen
at give børn plads til spontansang, på en fri og fantasifuld måde. Men vi
som pædagog/voksne skal være opmærksom på nye og spændende sanglege.
Der må
ikke tysses på børns spontane sange, det kan få den konsekvens at når børn
bliver større så vil de ikke synge, fordi de har haft nogle nederlag!
Ved at
lave et projekt med et tema, hvor jeg som studerende kunne bede en flok
børn/bruger om at synge spontant eller rime/remse og så sætte melodi på.
Det at
synge generelt er jo også med til at udvikle deres sprog. Jeg tror også at børn
bliver bedre til det faglige i skolen, fordi det giver mere ro overskud, især mentalt.Jeg tror på børn får en
anden måde at gribe forskellige situationer an på, at de vil bedre til at klare
sig verbalt.
Børn i
dag vil jeg gerne være med til at give mere musik/spontansange, fordi de får
mere ro i kroppen. De kan klappe hænder mod hænder. Jeg tror det handler lige
så meget om at vi voksne skal blive bedre til at priotere
det musiske, fordi det er en stor kulturskat.
Vi som
mennesker kan komme hele følelsesregistreret igennem. Fordi en flok børn f.eks.
høre det samme stykke musik, får de ikke det samme ud
af det. Det er også en måde at få en samtale i gang på. Og lære de enkelte
individer at kende. Det er også et muligt projekt i
min næste praktik, men vi får at se.
Med
venlig hilsen
Lone
Buch