Hvad er spontansang?

 

Spontansang er noget der opstår spontant.Det kan være man synger om detsom er sket i løbet af ens dag, noget man tænker på, noget der opleves på en gå/køretur eller når barnet/børnene leger sammen eller alene.

 

Hvor opleves spontansang?

 

De spontane sange og rim/remser opleves mere eller mindre over det hele,hvis bare vi voksne er opmærksomme nok og giver plads til at være spontane.Men på gåture, cykleture, brusebade, i bilen. Når barnet/børnene leger stille eller det foregår lidt mere voldsomt.

Jeg som vordende mor synger meget for den lille som ligger i maven. Der er så mange som siger det er godt at synge for den lille, for det der er blevet sungetkan barnet huske og reagere positivt og bliver rolig, når den bestemte sang synges/høres. Vi har i dette fag, UMD, lavet et projekt med spontansange og indøvede sange.Blev delt i 3 hold, hvor vi hver især skulle planlægge et lille forløb med ca 10 børn. Det var meget positivt, vores forløb. Den børnehave vi havde aftale med gjorde i forevejen meget i sang/musik og det at udtrykke sig på forskellig vis. De 10 børn min gruppe fik tildelt, var så gode til at synge, at de for det meste sang selv da de gerne ville vise os at de kunne vores sange udenad. 

De optager som vi havde med til børnenes spontansang, var ikke særlig vellykket, fordi de ikke var ladet op. På trods af det så hørte vi alligevel rundt i krogene, en del børn som sang spontant, imens de legede eller snakkede. Det viser bare hvor glade, positive og kreative børnene er, hvor der bliver sunget meget. Det giver også mig lyst til at bruge det mere og mere i praktikken men også hjemme sammen med børnene.

Jeg selv og min bonusdatter har gjort meget i rim/remser og puttet melodi på. Det har været hyggeligt, når vi har gået ture eller vi har siddet sammen i sofaen. Vi elsker nemlig at synge begge to.

 

Hvorfor vigtigt med spontansang?

 

Det giver børn og voksne mulighed for at komme tæt på hinanden på en helt anden måde end til hverdag. Børnenes bedsteforældre har en vigtig opgave med at overbringe og lærer børnebørnene deres børnesange, fordi vi i danmark har haft en stor sangkultur, somdesværre er ved at gå tabt, fordi meget er blevet robotagtig og upersonligt. Der skal produceres og udvikles, det er også godt, men der skal altså også være plads til at være kreative, spontane,fjollede og sjove. Til at være anderledes end til hverdag.

Når vi voksne gider give os tid til spontansang, er vi med til at udvikle børns egen kultur, hvordan de kan blive fastholdt og styrket i sådan en kultur.

Det at kunne synge betyder livsglæde, mere åbenhed og sang fra vi bliver født til vores dødsleje. Vi er mere glade, sprudlende, har ikke så nemt ved at blive sure og tvære. Det at synge er godt på så mange måder. Ens Livskvalitetfår også et ryk opad. Synes vi kan overkomme mere meget mere. Ens psyke bliver også positivt påvirket, så der er meget godt ved at synge og lave rim/remser og sætte melodi på. 

 

Hvordan rent pædagogisk?

 

Først og fremmest er det vigtigt som kommende pædagog men også som voksen at give børn plads til spontansang, på en fri og fantasifuld måde. Men vi som pædagog/voksne skal være opmærksom på nye og spændende sanglege.

Der må ikke tysses på børns spontane sange, det kan få den konsekvens at når børn bliver større så vil de ikke synge, fordi de har haft nogle nederlag!

Ved at lave et projekt med et tema, hvor jeg som studerende kunne bede en flok børn/bruger om at synge spontant eller rime/remse og så sætte melodi på.

Det at synge generelt er jo også med til at udvikle deres sprog. Jeg tror også at børn bliver bedre til det faglige i skolen, fordi det giver mere ro overskud, især mentalt.Jeg tror på børn får en anden måde at gribe forskellige situationer an på, at de vil bedre til at klare sig verbalt.

Børn i dag vil jeg gerne være med til at give mere musik/spontansange, fordi de får mere ro i kroppen. De kan klappe hænder mod hænder. Jeg tror det handler lige så meget om at vi voksne skal blive bedre til at priotere det musiske, fordi det er en stor kulturskat.

Vi som mennesker kan komme hele følelsesregistreret igennem. Fordi en flok børn f.eks. høre det samme stykke musik, får de ikke det samme ud af det. Det er også en måde at få en samtale i gang på. Og lære de enkelte individer at kende. Det er også et muligt projekt i min næste praktik, men vi får at se.

 

 

Med venlig hilsen

 

Lone Buch

28F