Vi har i UMD arbejdet på det sidste med spontan sang. Inden for det emne har vi så valgt og arbejde med en børnehave, hvor vi ville forsøge og se om vi kunne skaffe noget spontan sang, dette kunne desværre ikke lade sig gøre. Men det vigtigste var dog at børnene virkede til at have det hyllende morsomt og rigtig gerne ville snakke. Faktisk også tit uden vi sang med. De sang f.eks. nationalsangen, deres egen børnehave sang og ligne. Derudover havde jeg fundet på en måde og lave sangene på, nemlig at børnene legede sangene. Det hyggede de sig meget med og de forstod hurtigt princip. Også uden de blev total overgæret, men de var stadig enorm glade og havde en masse entusiasme i stemmerne

Dette var personligt rigtigt lækkert og opleve børnene sådan, det viser jo at de i hvert fald har deres livsmusik i orden. Som er en vigtig del for overhoved at begynde på spontan sang. Har et citat her som understreger dette.

Sokkel på plads, skabet i stilling, to små beslag,og alt fejet og på plads. Latter og knus, og da Boris lidt efter går ud påbadeværelset for at skifte skjorte, hører jeg noget, jeg aldrig har hørt før: Manden synger. (Musik og pædagogik, Side 70 linje 13-16)

Her kommer det tydeligt frem at spontan sang kommer frem gennem livsmusikken, den som man også kan læse sig frem til i citatet kommer ved at man er i rigtig godt humør. Der kræves dog også at man er tryg og i det hele taget livskvaliteten er i orden, derudover så er selve sangen også med til at skabe livskvalitet. Alle kender vel det at man er sammen med nogle gode venner, eller knap så gode venner. Men når sangen begynder glemmer man alt og er bare i harmoni med hinanden, dette er livsmusik når det rigtigt slår til. Har et citat som rigtig kan beskrive dens magt, fra en højt anerkendt filosof fra det antikke Grækenland

"Lad mig lave nationens sange, og det er ligegyldigt, hvem der laver

lovene," skrev Platon 400 år f.Kr. Dette er blot et af utallige eksempler

på en lederskikkelse med stor respekt for sangens magt. Men hvad er

det, som gør sangen til noget helt unikt?

(Musik og pædagogik, side 74 afsnit 2 linje 1-4)

Jeg synes at det her bliver beskrevet meget godt hvor vigtig og indflydelses rig musikken er. Personligt fra egne afaringer kan musikken ligefrem styre mit humør, de fleste kender nok dette at hvis man er lidt trist over noget. Så kan en sørgelig sang f.eks. frem provokere tårer, og man eventuelt kan synes den virker trøstende på en. Der kan så også være bundet associationer til sangen i stedet og derfor kan det ligefrem blive en glad sang som virker på den modsatte måde, på grund af oplevelser man har haft omkring netop denne sang. Omvendt hvis man fester kan man ligefrem måske synes om musik man ellers ikke normalt synes om. Tag en genrer som Techno/Dance, dette er så godt nok en genrer som efter hånden er meget udbredt og populær, Men samtidig findes der også stadig en del som ikke bryder sig så meget om det. Men en tur i byen eller ligne og det er stort set det eneste som der spilles, det samme når det kommer til private fester med gang i den. Her får denne genrer en ny betydning og alle kan lige pludselig lide den, et sted hvor alle næsten må have oplevet musikkens betydning er i film, her kan alle genrer af film og musik være på spil og især her oplever man at noget musik man normalt ikke ville kunne lide, lige pludselig bliver noget rigtig lækkert og betydnings fuldt musik for en. Mange unge mennesker i dag bryder sig f.eks. ikke om jazz og andre musiske stykker, tager man så en film som Ringenes herrer, så er det præcis sådanne numre som giver stemning. Og præcis i denne situation der kan de fleste som kan lide filmen også lide musikken. Der er skabt en stemning!

Dette er nogen af de ting som jeg forstår ved livsmusik og af samme grund er selve oplevelserne omkring musik en rigtig vigtig ting og have forøje, har et citat mere som jeg synes er rigtig godt til at understrege dette.

Børn, som ikke kender livsmusikken, er børn, der ikke har lyst til at lege.

(Musik og pædagogik, side 71 afsnit 2 linje 1)

For at have livsmusikken skal man også kunne give slip og miste kontrollen, altså selve selvværdet skal være i orden. Man skal kende sin egen stemme og kunne lide den, f.eks. begynder man at synge sammen med andre skal man anerkendes, men dette gælder også bare mens man leger med andre. Så skal man ikke stoppes hvis man begynder og synge spontant, da dette kan ødelægge lysten til at udtrykke sig musikalsk og derved ødelægge muligheden, for at få udviklet sine færdigheder, i udtryk gennem den musik som kan optræde spontan.

Mine egne afferinger gennem spontan sang er at hvis jeg er i super godt humør og blandt folk som jeg kender rigtig godt. Kan jeg begynde lige pludselig og synge forskellige sange, specielt sange som jeg har haft positive oplevelser med. Dette kan være sig ligefrem børnesange, eventuelt fra film man så engang. Men også nyere sange, f.eks. fra da jeg gik på efterskole hvor musik var en meget stor del af hele efterskolen, dette var dog også en kreativ efterskole, som havde en masse muligheder for udtryk gennem teater og musik og man lærte derved at blive kreative. Nemlig ved at man fik en lærdom omkring disse emner, som musiske instrumenter, teater og billedkunst. At være kreativ bunder nemlig i at have viden omkring forskellige felter, det kræves dog ikke at være kreativ for at kunne lave spontan sang, men bruger man sin kreativitet kan det være med til at udvikle spontan sang gennem andre. Man kan derved sige at små børn ikke er kreative da de endnu ikke har lærdom omkring de forskellige emner, men de kan stadig udtrykke sig spontant

vidensområder,

er en forudsætning for et kreativt resultat, og dermed kan man

hævde, at børn godt nok kan være originale og friske i deres tankegang,

men de er ikke kreative, for dertil ved de for lidt.

(musik og pædagogik side 63 linje 7-10)

Som nævnt er der en masse baggrunde til at spontan sang opstår, hvad er så spontan sang. Jo som udtrykket lidt siger, så handler det om at man begynder og synge ud i den blå luft, uden man rigtig ligger mærke til det. De fleste har nok på et eller andet tidspunkt prøvet det, det kan være i mange forskellige situationer, men gerne i situationer hvor man er trygge og i super godt humør. Det kan også bare være situationer hvor man uden man ligger mærke til det begynder og synge med på sange. Har f.eks. et lille citat som også fortæller lidt om en situation.

Bliver man overrasket midt i opvasken syngende om kap med sit barn,

som sidder frydefuldt skrålende i den høje stol, er man på rette vej.

Spontansang er sundt og befriende for både børn og voksne.

(musik og pædagogik side 77 afsnit 3 linje 1-3)

Som der også står i citatet så er spontan sang sundt og befriende, som jeg også har skrevet om i teksten er sang meget vigtigt for mennesker, og derfor er det så vigtigt at man også får gjort mennesker sikrer nok på sig selv, til at turde springe ud i spontan sangens mange glæder. Simple hen vise børn at sang er en naturlig del af at være mennesker og være sammen med andre mennesker på i fællesskab.