Spontansang
I faget UMD har vi arbejdet med
spontansang hvor vi valgte aldersgruppen ”børnehavebørn”. Vi havde på forhånd
øvet nogle sange som vi skulle ud og synge sammen med børnene i børnehaven i
forskellige grupper og så skulle dem som ikke var inde med en gruppe se om de
kunne optage noget spontansang imens. Der kom dog ikke rigtigt noget
spontansang ud af det, men det vigtigste for mig var nu også at børnene hyggede
sig. Vi havde delt os op i tre grupper, hvor hver gruppe skulle have en gruppe
af børn med ned og synge de sange som både vi og de havde øvet på. Vi havde i
vores gruppe besluttet at vi ikke bare skulle synge sangene men børnene skulle
også lege dem. Det hold børn som vi havde med hyggede sig gevaldigt med det.
Dette var for mig en rigtig
dejlig oplevelse, og det viste også at børnene havde det soom man kalder for
livsmusik. Livsmusikken er jo også en rigtig vigtig for at man begynder at
synge spontant.
Livsmusik
Livsmusik er et ord som man
ikke rigtig bruger idag, men livsmusikken er livsvigitg Børn der ikke kender
livsmusikken, er børn, som ikke har lyst til at lege. Et eksempel på livesmusik
udfra mit syn er da jeg skulle giftes. Om morgenen gik jeg rundt og nynnede små
melodier hele tiden, det gjore jeg jo fordi jeg var meget lykkelig og glad.
Citat: ( Af Benedicte Riis). Sidste
sommer fladt vores køkkenskab ned med et brag. Et stort kosteagtigt skab fyldt
med kopper og tallerkner. Dagen efter skulle vi have mange gæster og blandt
dem: Boris! Boris er en go ven, smed og
selvbygger. ”Boris, kan du komme en times tid før de andre og ordne vores
skab...?” Nøjagtig kl. 18 ankommer Boris i sin Volvo stationcar, åbner
bagklappen, hvier sav og værktøjskasse ud og går (med en lun latter tilovers
for musik-folk og skruer) igang med arbejdet. Roligt vurderer han med alle
sanser problemet og dømmer: Sokkel. Hurtigt og snorlige bliver der målt og
slået streger. Uden én overflødig bevægelse saver han vinkelret gennem en tyk
plade med lange,seje tag. Sømmene i munden, hammeren i hånden. Smidigt på knæ
og ind i hjørnet, venstre hånd holder fast og præsist,højre svinger rytmisk.
Sokkel på plads, skabet i stilling, to små beslag, og alt fejet og på plads.
Latter og knus, og da Boris lidt efter går ud på badeværelset for at skifte
skjorte, hører jeg noget, jeg aldrig har hørt før: Manden synger. Et lille
stykke livsmusik er blevet opført spontant. Et håndværk var temaet, erfaringen
rytmen, venskabet dynamikken, og sangen – den lille bitte på badeværelset – var
for mig den smukkeste af alle finaler.(Musik & Pædagogik 2006 s.70) Her
ser man tydeligt et bevis på livsmusik men også et bevis på spontansang da
sangen på badeværelset kommer ud af ”ingen ting”. Så man kan sige at livsmusik
og spontansang hænger lidt sammen for når man spontant synger en eller anden sang
så er der også livsmusik med i det.
Sangens natur
” Lad
mig lave nationens sange, og det er ligegyldigt, hvem der laver lovene,”Platon
400 år f.Kr . Dette er et at de mange eksempler på en lederskikkelse med stor
respekt for sangens magt. Men hvad er det, som gør sangen til noget helt unikt.
(Musik & Pædagogik, 2006 s 74)
Sangen
er en musisk aktivitet som er helt enestående, fordi at kroppen i sig selv er
instrumentet. Det vil sige at det hele starter i kroppens centrum, altså
mellemgulvet, med vejrtrækningens bevægelse, og derfra sættes lunger, muskler,
puls, hals- og ansigtsregionerne igang, og lidt efter lidt instiller blodtryk
og hjerteslag sig efter sangens puls og rytme og hele kroppen indvolveres. Men
udover den fysiske og intellektuelle side af sangen, er der den allervigtigste
side, som er den der gør sangen uundværlig i menneskelivet. Det er det
følelsesmæssige engagement. Dette vil sige at hvis f.eks man er ked af det så
vil man nok ikke synge en sang om hvor glad man er men sangen vil altid bærer
et præg af hvordan personens humør er lige i det øjeblik hvor sangen finder
sted. Livsmusikken og sangen spiller ping-pong
og vil altid supplere og hjælpe hinanden. Men hvis begge er svage er det
vanskeligt at puste glæde og energi i cirklen. Derfor er det vigtigt at vi
passer godt på vores sange og sangtraditioner, lader børnene synge frit og
fantasifuldt og så skal man også selv være opmærksom på nye og spændende
sanglege.
Hvad er spontansang?
Spontansang betyder at tekst og
melodi opstår spontant. Man synger, hvad man tænker, eller hvad der impulsivt
falder én ind. Spontansang er en sang uden en fast melodi og teksten er ofte
noget børnene laver eller oplever imens de synger sangen. Spontansang er et
tegn på at barnet trives og gerne vil kommuniker hvad det føler til omverdenen.
Børns spontansang er et forsøg på at udtrykke sig og udvikle et sprog som ikke
nødvendigvis hæger sammen med talesproget. Spontansang er også leg med lyde,
toner og ord.
Alle små børn synger
spontansang, fra rallen og skrigen til længere toner i varierende styrke og
tonehøjde. Børn afprøver sig selv gennem stemmen. De kan blive forskrækkede
over deres egne toner eller lære at elske deres egen sang/råben eller hvisken.
Sådan er det også med voksnes sang i badeværelset. Det er her man afprøver sin stemme, og nyder den i optimale
akustiske omgivelser men trygge i badet og urørlige i den sårbare situation,
mens vi synger.
Spontantsang er sundt og
befriende for både børn og voksne.
For mit eget vedkommende kan
spontansang være når jeg er rigtig glad og virkelig føler lysten til at synge
og så går man og synger for sig selv men det er kun så længe jeg har lysten til
det hvis humøret pludselig vender og man bliver sur eller ked af det så holder
sangen også op sådan er det ihvertfald for mig. Selvom de små børnehavebørn ikke er specielt gode til at gengive
bestemte melodier, synger de meget og helst deres egne sange. De synger deres
egne tekster og sætter melodier som de har hørt før sammen på deres egen måde.
Spontanesange ser man oftes i børnhavealderen. Spontansange er meget svære at
fastholde for de eksistere kun her og nu. Spontansang minder om legen ved at
være præget af lyst og frivillighed, man synger eller leger så længe man har
lyst til det.( Henny hammershøj, barnets musikalske vej, 2005s.113)
Hvad er så godt ved
spontansang? Det kan f.eks være at børn for styrket deres selvværdsfølelse,
hvis barnet oplever at forældre og pædagoger sætter lige så stor pris på deres sange
som f.eks deres tegninger. Gennem spontansang får børnene mulighed for at lege
med og udvikle det musikalse matriale som de er i besiddelse af. Spontansang er
et led i børnenes udvikling, det er en måde hvor på de kan udtrykke sig på og
det er derfor meget vigtigt at vi som pædagoger fastholde sang og musik i vores
arbejde da spontansang er et godt redskab til børnenes sproglige udvikling.
Børnene får muligheden for at frigøre deres tanker og følelser, og får lov til
at ”lege” med sproget gennem sang, rim og remser.