Spontansang

D. 18/11-09:

Konkreter, bamser, dukker o.lign. til at motivere børnene (især når vi skal lave rim & remser).

En guitar med til at spille melodien til sangene, der skal synges.

Vi øver programmet med børnene. Event. Går vi sammen i små grupper à samles på et senere tidspunkt à gennemgår sang(legene).

Spørgsmål

Må vi tage optage udstyr med (videokamera, mp3,kamera) ?

Hvilken aldersgruppe og hvor mange børn ?

Spørge pædagogerne om de vil låne mp3’eren til at optage spontan lyde (event. Enkle børn på den færdige cd).

D. 2/12-09

Starter med aktiviteter (eks. ”Lille undulat...”) for at varme børnene op.

Når vi vurdere, at de er klar indspilles sangene i lydstudiet.

Vi slutter af med til sidst at synge ”Nu’ det slut med at synge.......”.

Efterfølgende redigere og færdiggøre vi cd’en à afleveres vil jagtvænget inden jul.

 

Samtale med Jagtvænget børnehave

Vi fremlagde ovenstående for to pædagoger. Som udgangspunkt synes de, at det lyder ret godt. MEN de var noget utilfredse over, at vi ikke havde taget de sange, som de havde foreslået! à vi diskuterede det lidt frem og tilbage, idet vi egentlig selv mener at vi har nok i de sange vi har lavet når vi også skal lære at akkompagnere til stykkerne.

Pædagogerne gav os kopier af de sange de gerne ville have med (de samme som de foreslå i mailen). De argumenterede for, hvorfor de synes netop de sange skulle med (bl.a. fordi børnene kunne dem). Det endte med at de fik det , som de gerne ville have.

Nu skal vi således have indspillet følgende sange til cd’en:

”Mariehønen evigglad spiste kongens ostemad......”

”Der er et yndigt land”

”Godmorgen sol”

”Jeg er en lille undulat”

”Tre små kinesere”

”Tju bang choko.....”

De sange som der er blevet tilføjet fra børnehavens side snakkede vi om, udelukkende at synge til.

Hvis børnene kan ”klare” mere vil og  kan de også godt synge ”svantes lykkelige dag” og så vil de gerne have lov til selv at synge deres sang (en sang om deres egen børnehave , som de selv har lavet) – det er dog noget de helt selv står for.

Pædagogerne gjorde klart for os, at det er meget vigtigt at vi fanger børnenes interesse med det samme. De kan dog ikke garantere at børnene er samarbejdsvillige og gerne vil være med – det kommer an på hvilken dag vi rammer. Men vi kan sørge for at der er gode forudsætninger ved at være muntre og indlevende – det fornemmer børn med det samme.

De har endnu ikke fået tilladelse til at optage og videofilme børnene – men de arbejder på det. Vi hører ad når vi kommer derud om de har fået tilladelse og om vi kan finde kameraer og diverse frem. 

Så snakkede vi om, hvordan vi/de skulle optage spontanlyde. Pædagogerne vil ikke låne en mp3 afspiller, idet de ikke har tiden. Ydermere fortalte de, at det er utrolig svært at skaffe disse spontan lyde, idet børnene pludselig og kortvarigt kommer med guldkorn.

Ydermere ville de ikke have at vi på cd’en trak enkelte børn ud og eks. Skrev nr. 18, Peter . Da det ville føre til ”problemer” i forhold til de børns forældre, som ikke kommer med på cd’en.

D. 18/11 møder vi således ALLE op! Vi går i tre grupper med 3 i hver. Vi kan øve sangene med børnene i deres (børnehavens) kælderrum- et rigtigt hyggeligt rum. Vi tager 30 børn ud, 10 i hver gruppe à går skiftevis i kælderen med en børnegruppe (efter eget valg) og øver sangene osv.

De resterende prøver i mellemtiden at optage spontanlyde på legepladsen o.lign.

D. 2/12 kommer hele børnehaven (56 børn + pædagoger) ud på UC Vest, hvor sangene skal indspilles. Her skal vi virkelig være 100 % forberedte!

Vi må meget gerne servere lidt at mad og drikke for dem. Event. Til sidst, når vi er færdige med at optage à børnene kan få en godtepose og saftevand.