Spontansang
D. 18/11-09:
Konkreter, bamser, dukker
o.lign. til at motivere børnene (især når vi skal lave rim & remser).
En guitar med til at spille
melodien til sangene, der skal synges.
Vi øver programmet med børnene.
Event. Går vi sammen i små grupper à samles
på et senere tidspunkt à
gennemgår sang(legene).
Spørgsmål
Må vi tage optage udstyr med
(videokamera, mp3,kamera) ?
Hvilken aldersgruppe og hvor
mange børn ?
Spørge pædagogerne om de vil
låne mp3’eren til at optage spontan lyde (event. Enkle børn på den færdige cd).
D.
2/12-09
Starter med aktiviteter (eks. ”Lille undulat...”) for at varme børnene
op.
Når vi vurdere, at de er klar
indspilles sangene i lydstudiet.
Vi slutter af med til sidst at
synge ”Nu’ det slut med at synge.......”.
Efterfølgende redigere og
færdiggøre vi cd’en à
afleveres vil jagtvænget inden jul.
Samtale med Jagtvænget børnehave
Vi fremlagde ovenstående for to
pædagoger. Som udgangspunkt synes de, at det lyder ret godt. MEN de var noget
utilfredse over, at vi ikke havde taget de sange, som de havde foreslået! à vi diskuterede det lidt frem og tilbage, idet
vi egentlig selv mener at vi har nok i de sange vi har lavet når vi også skal
lære at akkompagnere til stykkerne.
Pædagogerne gav os kopier af de
sange de gerne ville have med (de samme som de foreslå i mailen). De
argumenterede for, hvorfor de synes netop de sange skulle med (bl.a. fordi
børnene kunne dem). Det endte med at de fik det , som de gerne ville have.
Nu skal vi således have
indspillet følgende sange til cd’en:
”Mariehønen
evigglad spiste kongens ostemad......”
”Der
er et yndigt land”
”Godmorgen
sol”
”Jeg
er en lille undulat”
”Tre
små kinesere”
”Tju
bang choko.....”
De sange som der er blevet
tilføjet fra børnehavens side snakkede vi om, udelukkende at synge til.
Hvis børnene kan ”klare” mere
vil og kan de også godt synge ”svantes lykkelige dag” og så vil de
gerne have lov til selv at synge deres sang (en sang om deres egen børnehave ,
som de selv har lavet) – det er dog noget de helt selv står for.
Pædagogerne gjorde klart for
os, at det er meget vigtigt at vi fanger børnenes interesse med det samme. De
kan dog ikke garantere at børnene er samarbejdsvillige og gerne vil være med –
det kommer an på hvilken dag vi rammer. Men vi kan sørge for at der er gode
forudsætninger ved at være muntre og indlevende – det fornemmer børn med det
samme.
De har endnu ikke fået
tilladelse til at optage og videofilme børnene – men de arbejder på det. Vi
hører ad når vi kommer derud om de har fået tilladelse og om vi kan finde
kameraer og diverse frem.
Så snakkede vi om, hvordan
vi/de skulle optage spontanlyde. Pædagogerne vil ikke låne en mp3 afspiller,
idet de ikke har tiden. Ydermere fortalte de, at det er utrolig svært at skaffe
disse spontan lyde, idet børnene pludselig og kortvarigt kommer med guldkorn.
Ydermere ville de ikke have at
vi på cd’en trak enkelte børn ud og eks. Skrev nr. 18, Peter . Da det ville
føre til ”problemer” i forhold til de børns forældre, som ikke kommer med på
cd’en.
D. 18/11 møder vi således ALLE
op! Vi går i tre grupper med 3 i hver. Vi kan øve sangene med børnene i deres
(børnehavens) kælderrum- et rigtigt hyggeligt rum. Vi tager 30 børn ud, 10 i
hver gruppe à går skiftevis i
kælderen med en børnegruppe (efter eget valg) og øver sangene osv.
De resterende prøver i
mellemtiden at optage spontanlyde på legepladsen o.lign.
D. 2/12 kommer hele børnehaven
(56 børn + pædagoger) ud på UC Vest, hvor sangene skal indspilles. Her skal vi
virkelig være 100 % forberedte!
Vi må meget gerne servere lidt
at mad og drikke for dem. Event. Til sidst, når vi er færdige med at optage à børnene kan få en godtepose og saftevand.