Kreativ sang PAU
Lave en remse 3 min (grupper a 3) siges sammen
- med feks noget I ser i lokalet
- med bogstavrim
- som Haiku digte (17 stavelser, som fordeles på tre linjer med 5-7-5 stavelser. Der er ingen regler om rim eller rytme. )
- med gentagelser
- med rytme i
- med onomatopoietika
- med undertoner men ikke over stregen
Lave en sang på 5 min synges sammen
- med konkreter (husk at give eksempel)
- med rytmeinstrument (ny gruppe) eller kropsinstrumenter
Lave en sang til keyboard Casio Music presets. Tryk World/Varius og Piano rythms. Herefter på start. Med hjulet vælges mellem forskelligt baggrundsmusik.
Lave melodi til Lille kat - lille kat - lille kat på vejen, hvis er du - hvis er du - jeg er sgu min egen Piet Hein Piet Hein wikiquote
Lave en sang med melodiinstrument 20 min
- med instrument (xylofon)
Lave sang rive avis i stykker
Blues
Jeg løber hjemmefra vi synger
Jeg løber hjemmefra I spiller
Lav ny blues - ny tekst og evt ny melodi
Lav en rap der bygger på virkelige hændelser i jeres liv 20 min
Spil efter tal 20 min Det kan være skægt at skrive ny melodi til allerede eksisterende tekst og herefter skrive ny tekst til den nye melodi. Her er forsøgt at lave en skabelon til børn. Der kan spilles efter tal (1,2,3,4,5) på xylofon eller key-board.
Se den lille kattekilling
Solen skinner færdiggør tekst
lav egen tekst
lav ny melodi til egen tekst
Remser siges rytmisk altså med fælles puls
En remse kan være et rim
Gennemgå B At skrive tekst -
A. At skrive en melodi til en allerede forfattet tekst -
Syng til og brug følgende måde at akkompagnere på:
Brug kun én akkord i hele sangen
Skift mellem to akkorder hele sangen igennem
Brug de samme 3 akkorder i samme rækkefælge hele sangen igennem.
Brug en vamp./ C / Am / F / G /
Brug blues rundgang. / D / D / D / D / G / G / D / D / A7 / G / D / A7 /
Brug kun mol eller dur akkorder i hele sangen.
Guitar: Brug andre guitarstemninger
I stedet for 654321 EADGHE kan der stemmes ned til
DAF#AD dvs at 6, 3, 2 og 1 streng stemmes ned (løse strenge giver D dur )
DADGAD dvs at 6, 2 og 1 streng stemmes ned
Klaver: Brug pentatont akkompagnement ved at spille på de sorte tangenter (F# dur pentaton)
Lav melodien ved at spille:
Brug de tre første toner i C dur skala (C D E). Start og slut på C.
Brug de tre første toner i D dur skala (D E F#). Start og slut på D.
Brug den dur pentatone skala i C (C D E G A). Start og slut på C.
Brug den dur pentatone skala i D (D E F# A H). Start og slut på D.
Brug den mol pentatone skala i Emol (E G A H D ). Start og slut på E.
Brug C dur skala. Start og slut på C.
Brug A mol pentatone skala. start og slut på A.
På klaver brug den F# dur pentatone skala. (F# G# A# C# D#). Start og slut på F#.
På klaver brug den D# mol pentatone skala ( D# F# G# A# C#). Start og slut på D#.
Lav musik til et rim f.eks.af Halfdan Rasmussen. På http://www.litteratursiden.dk/sw977.asp er der forslag til bøger du kan låne på biblioteket med digte og der er 3 vrøvlevers du kan sætte i musik.
Det kan være skægt at skrive ny melodi til allerede eksisterende tekst og herefter skrive ny tekst til den nye melodi. Her er forsøgt at lave en skabelon til børn. Der kan spilles efter tal (1,2,3,4,5) på xylofon eller key-board.
B. At skrive tekst -
Grovhakket inspiration til det at skrive en sang kan du finde mere om i Annette Bjergfeldts (AB) bog: "Kogebog for sangskrivere" edition Wilhelm Hansen.
Bog notesbog. Skriv gode vendinger og ord ned i din altid medbragte notesbog som du møder i din dagligdag. "Oh thats a good vending" som de siger i "The julekalender". Det kan være at:
Anvende fejlhøringer som "Den rytmiske aftenkjole" ( Den Rytmiske Aftenskole)
Bruge overskrifter man læser i dagens avis eller ser på plakater.
Tviste velhængte klicheer . "Anonyme melankolikere."(Olesen/Olesen)
Tviste ordsprog. "Det gælder om at springe over hvor gærdet er lavet" (Jytte Abildstrøm)
Lave sproglige modsætninger. "Klaustrofobi under åben himmel"
Blande direkte og overført betydning. "Hvis de ikke kan li' vores højhælede kan de få et par flade"
Bruge verbet på to måder i samme sætning. "Til dem der fælder tårer og og dem der fælder træer" (A. Bjergfeldt)
Bruge børns udtryk "Børnestue. Vuggehave."
Om rammer:
Lav en sang hvor hvert vers starter og slutter med samme linie. ("Jeg vil male dagen blå")
Lav en sang hvor hvert vers handler om farver, årstider, retninger, familiemedlemmer, eller vand i forskellige former.
Lav en sang hvor du starter versene med 1) I morgen vil jeg...... 2) Jeg hader når....... 3) Jeg elsker når 4) Bare jeg var...................
Brug billeder og sørg for at eksponeringen bliver knivskarpt ved at udpensle detaljerne. Brug "Opel Astra i stedet for bil". "tænk på graden af et kys. Var det fransk, et flinkt eller måske et paralelparkeret kys". "Når man står plantet midt i sin oplevelse og kan rapportere herfra, så bliver alt troværdigt og rørende." (AB s.35)
Brug sanserne i beskrivelsen:
Synet - hvor blå var blusen ? Kornblomstblå ! Navyblå !
Dufte - "Næsebor er rene tidsmaskiner. På et nanosekund kan vi gå direkte fra dagens hyacint til tante Tuts vinterhave anno 1969." (AA side 36)
Lyde - "Brug din gades forskellige lyde som udgangspunkt til teksten".
Følesansen - "Hvordan føles en hestemule, støvregn, et afslag, en forårsforelskelse ?" (AA s. 36)
Smag - "Hvordan smager et hindbær, et kys, vitaminpiller, ryst eller tyrkisk kaffe".
"Små spillefilm: Du kan gøre dine sange mere sanselige ved at tænke på dem som små film". "...sort/hvid, en syret road movie, ....Titanic, ..... tag rollen som instruktør og udvælg nøje, hvad du vil vise os i rummene, din lyssætning og kameravinkel. hvem er med ipå rollelisten". "Husk at zoome ind på hovedpersonens utålmodige hænder...." (AA side 40)
Dobbeltbund. "Ligesom i en film kan det virke ekstra stærkt når der er flere lag i en sang".
Brug "ord der lyder og logrer". "Vrooum, crash, bang og hottentot". Onomatopoietika.
Brug rim. Det kan anbefales at bruge Politikens rimordbog.
Perfekte rim. "Dig mig".
Lydlige rim. "Kop. Loppe"
Lydligt på flere ord i træk. "da far sagde nej - på Tarpagevej
Bogstavrim. "Der er næppe noget der swinger som Bjerringbro By Night" (C.V. Jørgensen)
Rytmen i sproget. Versefødder. Der skal skrives en fødselsdagssang på Mariehønen Evigglad. Første linie har ialt 8 stavelser - så "Peter holder fødselsdag nu" har det rigtige antal stavelser men måske ville det lyde bedre således: "Nu holder Peter fødselsdag"
Litteratur:
Kogebog for sangskrivere :
Grovhakket inspiration af Annette Bjergfeldt
109 sider, illustreret Forlag: Edition Wilhelm Hansen 2005. Emne:
sange ;
komposition ;
sangskrivning ;
skrivekunst
Råd og vejledning til at skrive sange, om den nagende tvivl, der lever side om
side med entusiasmen, om at udgive sine egne album og rejse ud i verden og
spille anderledes koncerter
Anmeldelse af bogen: http://gaffa.dk/artikler/view.php/news_id=14052
Politikens rimordbog
Holger Scheibel
6. udgave; redaktion: Holger Scheibel; fagredaktion: Pernille Neergaard-Dibbern,
2003. 2. oplag, 2006. 294 sider
Forlag: Politiken
Serie:
Politikens ordbøger
Emne:
rimordbøger ;
ordbøger
Opstilling i folkebiblioteker:
80.8
Rasmussen, Halfdan, f. 1915
Halfdans abc. Emne:
rim ;
remser ;
alfabetet
Billedbog i farver med ABC-rim og remser
Links:
www.ddoo.dk Dansk online rimordbog.
http://www.rimordbog.dk/ Dansk online rimordbog.
http://www.litteratursiden.dk/sw977.asp Om Halfdan Rasmussen.
Helge Leonhardt Galeasevej 4 6720 Fanø tlf 22463375 leonhardt@fanonet.dk www.leha.dk