Didaktik: Helge
Leonhardt august 2005 efter ”Musikalsk læring” af Kirsten Fredens og Elsebeth
Kirk
1. Hvilke musikalske og generelle forudsætninger har
børn/brugere ?
a)
Læring har et færdigheds eller betydningsmæssigt indhold
b)
Følelser, holdninger og motivationer involveres i al
læring
c)
Al læring er en kulturel og samfundsmæssig proces i en social
kontekst
2. Hvad er målet med musikaktiviteterne ?
a) Musikfaglige
kompetencer
b) Andre
kompetencer
c) Forventninger
3. Rammefaktorer
a)
Økonomi og normering
b)
Faciliteter
c)
Kommunikation, organisation og ledelse
d)
Formålsparagraffer og virksomhedsplaner
e)
Tidens pæd. strømninger, værdier, samfundssyn
f)
Pæd. Personlige og faglige forudsætninger
4. Indhold
a)
Hvad skal læres ? sang, rytme, dans, noder, …
b)
Hvilket repertoire ?
c)
Hvilke læreprocesser
i) Post-, co- eller præfigurative
ii)
Traditionelle mesterlære
iii)
Situerede læring
iv)Børn/brugeres
egne eksperimenter
v)
Zonen for nærmeste udvikling
vi)Fremhævning
af bestemte læringsstrategier ?
5. Vurdering
Samtlige didaktiske faktorer inddrages. Der skal arbejdes
helhedsorienteret.
Pædagogens kompetencer:
1)
at være engageret og smittende i musikaktiviteterne
2)
at kunne sangen og legeaktiviteten udenad
3)
at starte i et toneleje, der ligger højt nok i forhold
til børns stemmer
4)
at inddrage puls og rytmer som klap, tramp, slag på lår
5)
at kende og kunne bruge musikkens elementer såsom at
skifte imellem forskellige tonelejer, tempi, styrker og klangfarver, så
musikken bliver levende og varieret
6)
at kunne se forskellige lege- og musikalske muligheder i
sangene
7)
at fornemme den hårfine balance mellem at forklare legene
og bare gå i gang (mellem ord og handling)
8)
at være tydelig i talesprog og kropssprog
9)
at have fornemmelse for timing dvs at musikkens puls holdes i gang gennem klap, tromme eller
guitar, mens nye aktiviteter aftales. Der skal være flow.
10)
at have praktisk overblik og være velforberedt
11)
at have pædagogisk overblik over hele situationen og det
enkelte barn i gruppen
12)
at kunne iagttage børnene, så man kan arbejde udfra deres
forudsætninger
13)
at have overskud til at være lydhør over for andres
reaktioner, følelser og idéer
14)
at være fleksibel, så man er i stand til at ændre på sine
planer
15)
at have viden om børns musikalske udvikling og den
erkendelsesmæssige progression
fra kropslig/enaktiv over
billedlig/ikonisk til symbolsk repræsentation
16) at kunne forholde sig til
den almene musikopdragelse udfra de seks indbyrdes forbundne forhold:
forudsætninger, mål, rammer, indhold, læreprocesser og vurdering.