Stimulering af væsentlige sider af barnets udvikling, motorik,
kropsbevidsthed, følelser og fantasi.
Grundlæggende mål med alle bevægelsesaktiviteter er at variere, at
differentiere, at kommunikere og dette hele tiden i relation til musik eller
musikalske elementer. Turde bruge sig selv og bruge bevægelse og dans som et
udtryksmiddel.
Fællesskab: Bevægelse og dans er en vidunderlig hjælp til
følelse af fællesskab. Fællesskab i bevægelsen kræver ikke så mange tekniske
forudsætninger og færdigheder som det fællesskab der ytrer sig ved musikalsk
sammenspil.
Forståelse af eleverne: I bevægelsen ser vi undervisere
børnene på en anden måde end når de sidder på deres stole. De er mere synlige
som hele mennesker. Sikkerhed og usikkerhed, angst og glæde, modstand og
parathed meddeler sig igennem deres kropsudtryk og måden at bevæge sig på. Det
kan hjælpe os til at forstå den.
Samarbejdet kan være på tværs af alder: børn/voksne og små
børn/store børn. Man kommer tæt på og kommer i berøring men hinanden på en
naturlig måde.
Lyst og evne til at
tilegne sig ny musik vokser, når
musikken skal gives et kropsligt udtryk.
Musikoplevelsen bliver
meget konkret, musikforståelsen styrkes, og musikudøvelsen stimuleres.
Musikkens
grundelementer bliver oplevet meget
konkret – tempo, dynamik, betoning, rytme, puls, mm udtrykkes/bevidstgøres ved
hjælp af bevægelsen.
Anvendt orkestermusik:
1.
Georg
Frideric Händel (1685-1759) Watermusic Country Dances 1 and 2 1:41
2.
H.C. Lumbye
(1810-74): Champagne galop 2:15
3.
Petr Tjaikovskij
Nøddeknækkeren Danse russe Trépak (til chifon) 1:12
4.
Ennio
Morricone The Mission Gabriels oboe (til
chifon) 2:12
Opvarmning (musikbaggrund nr 4) med
chifon-tørklæder.
1.
Gør
som jeg. I er mit spejl.
2.
2 og
2. Føre følge. Og byt.
3.
Gør
som mit tørklæde. (Mit tørklæde er din krop.)
4.
2 og
2. Gør som hinandens tørklæde. (musikbaggrund nr 3)
Kreativ dans til 1):
1.
Samtale
om hvilke associationer musikken giver
2.
Baggrundshistorie
om hvordan musikken blev skrevet til King Georges kroning. Musikken blev
uropført på festdagen med kongen siddende ved bredden af Themsen mens
musikkerne sad i både i både og spillede. Derfor navnet ”Watermusic”.
3.
Fri
bevægelse til musikken
4.
Bevidstgørelse
af musikkens form
5.
Udfærdigelse
af koreografi
Litteratur: Lene Kold og
Ingrid Oberborbeck. Kreativ bevægelse og dans med børn.
Forlaget Dansk Sang 1989.
Musik og bevægelse i emner fra hele verden.
Kreativ
opbygning af bevægelses- og danseforløb, der styrker børnenes musikforståelse
og stimulerer deres kropslige og følelsesmæssige oplevelse af musikken.
Helge Leonhardt
Galeasevej 4 6720 Fanø tlf 22463375 leonhardt@fanonet.dk www.leha.dk