Musikken i den personlige udvikling
Uddrag af ”Musik og pædagogik” kap. 8, Kirsten
Fredens
Problemstilling:
Hvordan
kan musikken være et pædagogisk værktøj
i den personlige udvikling – såvel individuelt, som socialt?
Pædagogen
må besidde:
-
evnen
til at engagere andre
-
specifikke
musikalske kundskaber (viden og kunnen)
-
indsigt
i, hvilke betydning musikaktiviteter kan have i den personlige udvikling
Definition
på Musik:
Musikkens
byggeklodser:
-
Melodi
-
Klangfarve
-
Dynamik
(styrke)
-
Akkorder
-
Rytme
-
Tempo/puls
At
beskæftige sig med musik på tre niveauer:
-
At
lytte
-
At
udføre
-
At
komponere
Musikalitet:
At
være musisk:
Evnen til at kunne erkende og forstå sin omverden og at kunne reagere empatisk (indfølende) på den.
Mangetydighed,
overblik, forestillingsevne og følsomhed, både over for det enkelte individ og
globalt.
Kirsten
Maria Skovhøj sep 05