Indhold:
Musik og pædagogik i historisk
perspektiv:
Kapitel 1 og 2 i ”Musik og pædagogik”1
Dansk musikkultur
Folkekultur og finkultur
Bog/oversigt og CD med eksempler
Musikalitet:
Musikalsk identitet
Kultur bæring
Kapitel 3 ”Musik og pædagogik”
Kreativitet
Improvisation
Komposition
Kapitel 4 i ”Musik og pædagogik”
Sang og stemmetræning
Spontansang
Stemmetræning
”Det musiske menneske”2
Kompendium i stemmetræning
Musik og leg
Leg og læring
Det musiske menneske
”Det musiske menneske”2
Kapitel 6 i ”Musik og pædagogik”
Musik o
Musik og følelser
Musik og sproglig udvikling
Musik i medier
Aktivt udøvende og passivt konsumerende
4. del i ”Musikalsk læring”
Musik og læring
Æstetisk læring
Stemthed
De mange intelligenser
Pædagogiske læreplaner
2. og 3. del i ”Musikalsk læring”
Formidling
Didaktik
Kapitel 9 i ”Musik og pædagogik”
Kapitel 13 i ”Musikalsk læring”3
Kapitel 10 og 11 i ”Børn musikalske udvikling”4
Musik og bevægelse
Kapitel 10 i ”Musik og pædagogik”
”Spil op”5
”Rygsækken” Bibi Fussing og Dorte Bille6
Musikteori
Puls
Rytme
Nodeværdier
Nodesystemet
Skalaer
Kvintcirklen
Transponering
Dur og mol
Taktarter og betoning
Becifring (Tre og firklange)
Form
Periode
”Musikteoretisk oversigt”7
Improvisation og komposition:
”Det musiske menneske”