I Uge 37 tager mit oplæg om didaktik og musik udgangspunkt i flg.:
”Musik og Pædagogik”, kap. 9
”Musikalsk læring, kap 13 og Illona Antal-Lundstrøm: Musikkens gave, s. 221 – ff.
Pernille fra 23s2 informerer
Der er salsa igen tirsdag d 31/5-05, fra 17-18.00 i musiklokalet på Seminariet. Vivi
Nielsen kommer igen og instruerer. Du kan sagtens hoppe på. Vivi skal
have koster 150 kr i timen, som de fremmødte deles om.
Ja det er rigtigt at I skal arbejde selv tirsdag den 24. maj idet Kirsten Maria og jeg er på studietur med 5. semester. SAMBAteksterne - rytmerne se
http://jakob.jensen68.person.emu.dk/musikkurser/historie/etnoram.htm - brasilien - samba -
Samba program
Maria
Kom nu med til karneval
Ay ay si si (Tag palmehatten på)
Du må lær' at le
Hvad siger lærerne
Uge 17
Morgensangleg v/Tina Fjord (hvem kan huske den på tirsdag?)
Oplæg om læreplaner v/Tina Fjord (de udleverede ark kan hentes her på siden!)
Musikteori: Dur og mol-skalaers opbygning
Kort snak om kvintcirklen
Teoriark indeholdende opgaver udleveret (opgaverne forventes løst!)
Gennemgang af medbragte aktiviteter til SFO
Til næste gang
Forbered en aktivitet, hvor du også overvejer formidlingssituationen
KM laver oplæg om unge og musik. Man kan med fordel læse Jon Roar Bjørkvold ”Det Musiske Menneske” s. 269-285.OBS Torsdag den 9. juni mellem klokken 16 og 19 Sambaoptog i Alslev sammen med SFO, skole, bh og liniehold 22f og 23S.
uge 17
Vælg en af aktiviteterne fra repertoirelisten 6 – 9 år.
Musik 19.4.
1. Goda – hej hop – som rammeleg
2. Henrik og Martin
Repetition af puls og rytme (nodeværdier) + ”slavetrin”
Introduktion af ”gear” – herunder bakgear (efterslag) og turbogear (trioler)
Gummistøvledans med break
Rap med maveklap og alm. Klap samt knips med højre hånd
Det var her forleden dag på en sidegade til strøget
Folk kom og sagde jeg havde pletter på tøjet
Så jeg prøved selv å få dem a
Men det var ikke nogen særlig let sag
Så jeg prøved med svovl og salpetersyre
Nu ligger tøjet ude på græsset å ryger!
3. Intelligenser.
Ud over kapitel 8 i ”Musik og Pædagogik” – tjek www.dr.dk/videnskabold/tema/hjernen/iq.asp
4. Gruppeopgave 2 og 2. Vælg sang/aktivitet. Overvej dels videreformidling samt udbytte for deltagere (medstuderende) ift. intelligenserne.
5. Repetition af trommerytmer: calypso, gagalop og boogie-woogie. Ekkosang henover (Orla!)
6.
Martins rap + stompinstrumentarium.
LINJEFAGSUNDERVISNINGEN LÆSES IKKE I UGE 10-14, HVOR I SKAL ARBEJDE MED TVÆRFAGLIGT PROJEKT.
I UGERNE DEREFTER LÆSES 5 TIMER I STEDET FOR 4.
I uge 15 forventer jeg, at du har læst følgende: Kapitel 1, 2, 3, 4, 6, 8 og 9 i ”Musik og pædagogik”
At du har orienteret dig ift.
- ”Rygsækken” af Bibi Fussing og Dorte Bille
- ”Musik og sprog” af Ulf Jederlund
- ”Spil op” af Erik Lyhne, Michael Madsen og Karen Rønne
- ”Se, hva´ jeg kan” Margith Vinther - bogen
At du evt. har prøvet at lave et musikprogram med
vuggestue/dagplejebørn sammen med en/nogen fra holdet (optag evt. video)
At du føler dig nogenlunde sikker ift. gennemgåede nodeværdier
At din instrumental repertoireliste vokser støt, både mht. melodi og akkordspil
GUITARUNDERVISNING:
HL og KM er til rådighed tirsdage fra 12.30-13.15.Uge 7:
Min datter er syg, så derfor må I klare jer selv i dag.
Jeg sender her det, jeg havde planlagt til i dag – let omskrevet – så I forhåbentlig kan klare jer selv.
God fornøjelse!
Kirsten Maria
DAGSPROGRAM
- den findes på musiklærerkontoret – og på biblioteket.
- Der er en videoafspiller i værkstedsdepotet – den virker!
Uddrag i fællesskab filmens væsentligste budskaber
Plan for 8/2-05
Præsentation og diskussion af fagets indhold
Orientering om hjemmeside
Orientering om indkøb af kompendium”Musik og pædagogik”
TIL NÆSTE GANG:
Send ca. 1 A4-side med præsentation af dig selv