Musik analyse af B.S.
Ingemann og C.E.F Weyse. Morgen og aftensange.
Af Maybritt Buch.
Nu vågner alle guds fugle små.
Lyd. På bas er det Bo Anker Hansen. Og på Orgel Eva Feldbæk.
Enstemmig tenor/bas.
Der er valgt en tekstnær syngemåde som understreger sangens lette og intime
karakter.
Den brede store klang tages i brug i oplagte tilfælde.
Melodien er meget velformet og passer perfekt til teksten, meget harmonisk.
Teksten er gammeldags f. eks forstaaer og formaae. Forholdet mellem ord og
musik er harmonisk. Der er ikke brug for oversættelse.
Jeg synes ikke musikken er typisk for en bestemt periode, den er stadig
tidssvarende selvom den er skrevet i 1800 tallet. Det er salmer men de blev
sunget i danske hjem helt op i 50erne og 60erne.
Ellers bliver de nok fortrinsvis brugt i kirker og til alm. Morgensang der hvor
man stadig har den tradition. Morgensange er lavet på opfordring af Kronprinsse
Caroline Amalie, som havde oprettet et asyl for fattige børn i København. For
at give børnene åndelighed.
Ingemann skabte de syv morgensange med udgangspunkt i sin egen lykkelige
barndom i et præstehjem på Falster.
Jeg synes at melodi og tekst er utrolig smuk. Og nogle af morgensangene er en
kulturskat. F.eks. I østen stiger solen op, nu titte til hinanden og Guds ske
tak og lov.
Musikken og tekst har høj kvalitet og dens mål og midler passer til hinanden.
Der er en fredfyldt stemning over musikken og jeg bliver hensat i en følelse
glæde, harmoni, livsglæde. Jeg tænker på min farmor og cio 413 søndags agtig
stemning hvor alting er dejligt og sommeragtig. Frihed, taknemlighed og idyl