Musik analyse af B.S. Ingemann og C.E.F Weyse. Morgen og aftensange.

 

Af Maybritt Buch.

 

Nu vågner alle guds fugle små.

 

Lyd. På bas er det Bo Anker Hansen. Og på Orgel Eva Feldbæk.

Enstemmig tenor/bas.

Der er valgt en tekstnær syngemåde som understreger sangens lette og intime karakter.

Den brede store klang tages i brug i oplagte tilfælde.

 

 

Melodien er meget velformet og passer perfekt til teksten, meget harmonisk.

Teksten er gammeldags f. eks forstaaer og formaae. Forholdet mellem ord og musik er harmonisk. Der er ikke brug for oversættelse.

 

Jeg synes ikke musikken er typisk for en bestemt periode, den er stadig tidssvarende selvom den er skrevet i 1800 tallet. Det er salmer men de blev sunget i danske hjem helt op i 50erne og 60erne.

Ellers bliver de nok fortrinsvis brugt i kirker og til alm. Morgensang der hvor man stadig har den tradition. Morgensange er lavet på opfordring af Kronprinsse Caroline Amalie, som havde oprettet et asyl for fattige børn i København. For at give børnene åndelighed.

Ingemann skabte de syv morgensange med udgangspunkt i sin egen lykkelige barndom i et præstehjem på Falster.

Jeg synes at melodi og tekst er utrolig smuk. Og nogle af morgensangene er en kulturskat. F.eks. I østen stiger solen op, nu titte til hinanden og Guds ske tak og lov.

Musikken og tekst har høj kvalitet og dens mål og midler passer til hinanden.

Der er en fredfyldt stemning over musikken og jeg bliver hensat i en følelse glæde, harmoni, livsglæde. Jeg tænker på min farmor og cio 413 søndags agtig stemning hvor alting er dejligt og sommeragtig. Frihed, taknemlighed og idyl