Musik 24s
Kai Normann Andersen ( 1900 – 1967 )
12 Udvalgte sange
Intro:
Kai Normann Andersen
var komponist til bl.a. schlagere, revyviser og filmsange. Schlagertraditionen
stammede fra Tyskland, men Andersen formåede at finde sin helt egen og meget
udpræget danske stil.
Hans sange var kendt
for at være muntre viser, man kunne få lyst til at synge med på, men under
besættelsen ”fik tonen en anden lyd” ( ha ha ). Den blev mere reflekterende,
som f.eks. i ”Man binder os på mund og hånd” (1940). En stilfærdig protestsang
mod besættelsesmagten.
Tekst: Poul
Henningsen og Holger Bech
Sang: Liva Weel
Klaver: Hans
Kaufmann og Amdi Riis
Fra: revykomedien
”Dyveke” opt. Den 7/6-1940
Rytmik:
4/4 betoning på 1+3
Tango/calypso
skiftende tempo –
meget følelsebetonet
Melodik:
iørefaldende og
sangbart omkvæd.
Liva Weel synger
”improviserende” - er ikke helt taktfast. F.eks. starter hun nogle gange sin
sang lige før første taktslag (2.vers)
Der lægges hele
tiden op til første taktslag ved at holde en lille ”kunstpause” inden.
Tekst:
Teksten meget
væsentlig.
Måske lidt
uforståelig pga. tidens indspilning.
Brug for
oversættelse. Tekstens politiske indhold er ”pakken godt ind”. (f.eks. 1.vers:
”Gribe efter blanke ting, vil hvert et
lille grådigt barn” + ”Man” binder os på mund og hånd).
Der bliver ikke
nævnt noget direkte om, at sangen omhandler besættelsesmagten.
Harmonik:
Vers i mol
omkvæd i dur
I verset fortælles
historien og hvad besættelsesmagten stod for – passer fint til Mol.
I omkvædet fortælles
at vi kæmper imod og I kan ikke få os ned med nakken. Vi har stadig vort håb og
vi står sammen. Passer godt til at omkvædet er i dur.
Form:
Klaverforspil
Vers
omkvæd + B-stykke +
omkvæd
vers
omkvæd + B-stykke +
omkvæd
Vurdering:
De første gange jeg
hørte sangen, syntes jeg at sangens omkvæd var meget modsætningsfyldt og
ironisk. Denne sørgelige historie passede ikke til dur-akkorder. Men efter at
have lyttet mere til teksten, synes jeg det hænger fint sammen, idet der i
omkvædet lægges vægt på håbet og sammenholdet – altså det positive.
Rigtig fint med den
melankolske tone i de sørgelige vers og den mere positive tone i de håbefulde
omkvæd.
Søren Bank
Musik 24s
marts 2006