Musik-hold: 26. S – mandage – udkast til plan og
aftaler.
Uge Lektioner Indhold
14 4 Musik & Pædagogik kap.3: s. 45-57: Hvad er pointerne?
Synge – udbygge rygsækken: tema: Forårssange (DGI-sangbogen).
Sangstemmen: Opvarmning – hvordan og hvorfor?
Film, Cathrine Sadolin: Sangteknik – Hvad er pointerne?
Følgende fik vi ikke startet:
Opgaver: Lytte/lyd-opgave
STOMP-film
– forsættelse af kreative rytmeserier
Aftaler: *starter* - begrundet pædagogens praksis
(målgrupp: buv?) + Kap.-oplæg til diskussion (navne på).
15 4 *starter*: Dan
STOMP – (videre arbejde)
Kap 1+2: Ragnar, Liljan
16 aflyst -
17 4 *starter*: Pia, Mette, Pernille S, Trine
Kap. 6 + 8 do.
18 -
19 4 *starter*: Dan,
Mathias, Phillip
Kap. 5+7: Janne, Maria, Louise
20 -
21 4 *starter*: Janne, Maria, Louise
Kap. 10: Mai-Britt, Carina, Rebekka, Mette, Helle
22 -
23 4 *starter*:
Kap. 12: Randi, Aidia, Louise, Jesper
24 4 *starter*:
Evaluering
Skema til begrundelse
af *starter*- hvad, hvorfor og hvordan - den pædagogisk praksis?
Se kap. 10 –
musikken i læreplanerne.
At formidle sange,
musikglæde, legelyst, rytmer, lyde, toner, klange, instrumenter til:
Børn Unge Voksne
normal
handicappede
udviklingshæmmede
Hvad
konkret indhold
Hvorfor
viden, indsigt,
færdigheder
i musikkens
grundlæggende
begreber,
musik som ressource,
musik til menneskelig
udvikling og betydning,
pædagogisk arbejde,
kulturformidling,
samvær,
socialisering, følelser,
andre kulturer,
skabende, terapi
Hvordan
metoder, tilrettelægge,
udføre -
Pædagogens
Praksis?
PS: Eget afsæt?
Hvad har du selv personligt tilegnet dig af viden, indsigt, færdigheder, oplevelser, samvær, fællesskaber, erkendelser, at udføre … musikalske aktiviteter?
Hvad har været sjovest? Hvad har skabt mest glæde?
Hvordan har du lært? Hvad har du lært? Hvad har du lyst til at formidle videre? Hvorfor?
Børn Unge Voksne
Hvad er din
rygsæk fyldt med?
Musik & Pædagogik kap.3: s. 45-57:
Opgave d. 31.03.08: Hvad er pointerne?
Da Elsebeth Kirk kommer langt omkring i dette kapitel har jeg lavet nogle diskussionsspørgsmål.
Der er overlap, så brug de spørgsmål, I finder relevante til at belyse pointerne.
1 Hvad betinger musikalsk udvikling, virkelyst og aktivitet? Arv og/eller sociale forhold?
2 Hvad forudsætter en god pædagogisk praksis omkring børns musikalske potentialer?
3 Hvor bred skal musikalitetsbegrebet forstås?
4 Seashore: Hvad mener han?
5 Kan musikalitet udvikles? Hvordan?
6 Problemer og fordele ved undervisning i musik?
7 Hvordan lærer børn/unge/voksne?
8 Er der tale om enten-eller i forbindelse med musikalske udbud?
9 Kognitiv udvikling og Piaget: Hvad handler det om? Fordele/ulemper ved stadie-forløb?
10 Nyt – gammelt/erfaringer: Hvordan er samspillet her?
11 Pædagogens/den voksnes ansvar?
12 Hvad indbefatter helhedsudvikling?
13 Erikson? Hvad mener han?
14 Bernhard Christensen? Hvad mener han?
15 Kunst? Hvad er det?
16 Hvorfor synger vi ikke?
17 Kan erfaringer generaliseres?