Mål for liniefag |
Klare Mål for musik |
Indikatorer |
- viden om fagets grundlæggende begreber, arbejdsområder og metoder samt dets betydning for pædagogisk arbejde |
Gennem teoretisk undervisning indføres den studerende i emneområderne: musik og pædagogik, musik og identitet, musik og kreativitet, musik og leg, musik og sproglig udvikling, musik og personlig udvikling samt musikalsk formidling. |
- at den studerende bruger faglige begreber og metoder fx i diskussioner på holdet og i øvelsesopgaver. |
- viden om musikkens faglige muligheder - både som redskab til udvikling og som udtryk for følelser - evne og mod til, via personlig og faglig udvikling - at skabe glæde gennem musikalske oplevelser |
Gennem teoretisk og praktisk undervisning tilegner den studerende sig viden om musikkens betydning og potentiale for menneskets trivsel og helhedsudvikling. |
- at den studerende kan foretage kvalificerede aktivitetsvalg i forhold til specifikke målgrupper samt argumentere og reflektere herover. |
- færdigheder i at udføre skabende og udviklende musikaktiviteter |
I undervisningen eksperimenteres og improviseres vokalt, kropsligt og instrumentalt. |
- at den studerende viser mod, vilje, indsigt og kreativitet i den eksperimenterende proces. |
- instrumentale færdigheder. |
I undervisningen spilles på forskellige instrumenter til brug i det pædagogiske arbejde: Guitar eller klaver, trommer til akkompagnement af sang og bevægelse, små-instrumenter- såsom rytmepinde, tamburin, stavspil og lignende, samt det rytmiske instrumentarium. |
- at den studerende kan: spille forskellige akkompagnementstyper, samt elementært melodispil på guitar eller klaver, - forskellige rytmetyper på trommer, anvende små-instrumenter som musikledsagelse og deltage i rytmisk sammenspil på begynderniveau. |
- forudsætninger for at udvælge musikfagligt stof, som egner sig til musikpædagogisk arbejde |
I undervisningen opøves den studerende i aktiv deltagelse og formidling af musikaktiviteter. |
- at den studerende er aktiv deltagende i musikaktiviteterne og udviser engagement, gå-på-mod og musikglæde. - at den studerende udviser didaktiske færdigheder. |
- forståelse for musik som unik samværsform og som socialiserende faktor |
Gennem teoretisk og praktisk undervisning indføres den studerende i musikfagets muligheder i forhold til arbejde på tværs af fx kultur, alder og færdigheds-niveauer – for derved at skabe rammer for musikalsk samvær. |
-at den studerende indgår aktivt i og bidrager til det musikalske samvær. -at den studerende kan argumentere og reflektere for valg af repertoire |
- sans for musikalske værdier og kvalitet, således at musik til alle tider bliver en æstetisk oplevelse |
Gennem teoretisk og praktisk undervisning øges den studerendes bevidsthed omkring musikkens egen værdi og betydning for mennesket, samt hvordan musik formidles på en musisk måde.
|
- at den studerende tør give udtryk for egne musikalske værdier og argumentere og reflektere i forhold hertil. - at den studerende kan formidle på en musisk måde |
- forståelse for problemstillingen omkring passiv musikkonsumering kontra aktiv musikudøvelse |
Der undervises i hvilke udviklingspotentialer der ligger i aktiv musikudøvelse |
- at den studerende kan argumentere og reflektere over musikfagets pædagogiske muligheder |
- viden om musikkens muligheder som udtryk for følelser |
I undervisningen eksperimenteres med musik som stemningsskaber og som redskab i forhold til non-verbal kommunikation |
- at den studerende tør gøre erfaringer med musik som non-verbalt udtryk. |
- indsigt i egne og andres musikkulturer |
Gennem teoretisk og praktisk undervisning får den studerende indsigt i musikkens kulturelle betydning i et nutidigt og historisk perspektiv indenfor udvalgte emneområder. |
- at den studerende kan argumentere for og reflektere over rollen som kulturbærer i musikalsk formidling |