- Hvem er de voksne udviklingshæmmede ?
- Næsten alt kan lade sig gøre – det tager
længere tid
- Lytter, bevæger, synger og spiller på
forskellige niveauer
- Alle kan få noget ud af at beskæftige sig
med musik
- Lav selvfølelse og selvtillid – nyde i
stedet for at yde
- Pædagogen er omdrejningspunktet – være aktiv
og vejlede, opmuntre
- Smittende lyst og engagement
- Om at lytte til musik.
- Lytte til og snakke om musik – koncert – cd
- Alle er bærere af en musikkultur
- Den fortrukne genre – dansk, sprog og melodi
let tilgængelige og lette at forstå og synge med på
- Forskellige genrer giver forskellige
oplevelser
- Forskellige former for musikalske udtryk
giver mulighed for at kommunikere gennem forskellige stemninger, følelser
og rytmer musikken lægger op til
- Musik og bevægelse.
- Motoriske vanskeligheder – musikken som
bevidst pædagogisk redskab
- Kroppen kan være sat ud af spillet
- Dynamisk samspil med omgivelserne
- Kroppen som erfaringsredskab
- Mindske passivitet og højne livsglæde
- Pædagogen skal turde lade sig rive med
- Fri dans – udvikling af rytmefornemmelse
- Skabe rum for berøring, kontakt og udvikling
af sociale relationer
- Ekspressive form. Større bevidsthed om
kropslige signaler, nonverbal kommunikation, spænding/afspænding
- Systematiserede form – folkedans: glæden ved
dansen, fællesskab, øve koncentration om trin, rytmer, melodier og
bevægelsesmønstre. Det sociale. Glad dans hvor det er tilladt at danse
forkert.
- Fællessang
- Sangstemmen –det instrument alle har
- Akkompagnement ikke nødvendigt
- Skabe rum for forskellige følelser udtrykt
gennem sang
- Ligeværdig aktivitet – kan bryde isolation
- Uafhængig af fysisk formåen
- Danske sangskat
- Alle forslag skal respekteres
- Viser, salmer, årstidssange
- Lyt til cd’s for at udvide repertoire
- Om at lave en sangbog
- A4 i plastiklommer,
- Tydelig tekst med tegning til hvert vers,
- Inddeling med farvet papir,
- Tegninger kan farvelægges og snak om sangene
imens
- Samles med 4 nøgleringe
- Sammenspil
- Krav til instrumentalt kunnen hos pædagogen
ellers gæstelærer
- Social indføling – træning i at være aktivt
lyttende og modtage musikalsk påvirkning fra hele gruppen
- Opmærksomhed og koordination
- Udtrykke følelser
- Fællesskabet med medspillerne – giver
tilhørsforhold –
- Meningsfuldt fællesskab der indeholder et
kommunikationsaspekt
- Alle skal yde
- Fælles tredje
- Kreativ fremstilling af individuelle
hjælpemidler
- Om at optræde
- Afsluttende bemærkninger