Vi skyder vores helt egen kulturkanon i gang
Brian Mikkelsen har sin kulturkanon - vi laver vores egen.
Medbring dit aller, aller bedste nummer - ja, du kan vælge ét og kun ét stykke musik. Vi samler en cd med yndlingsmusik for hver studerende på linieholdet og kopierer så til alle på hele holdet så vi kan lytte til det du synes er det smukkeste, eller måske det mest provokerende, stykke musik du nogensinde har hørt.
Formatet på cd, mp3 fil, wav fil, wma fil, mobiltelefon (via Bluetooth), mp3 afspiller, disketter !!!!
Opgaven går ud på at forestille sig den pædagogiske opgave at formidle musikstykket til børn eller brugere.
Der er andre muligheder end at holde et foredrag for et siddende publikum med meget små ører. Musikken kan komme ind under huden med mere fysisk sanselige arbejdsformer, der kan dramatiseres, tegnes, males, danses, mediteres eller spilles til musikken. Dele af melodien kan synges inden der lyttes. Man kan tale om hvilke associationer musikken fremkalder. Osv.
Man kan også vælge en mere analytisk måde at gribe tingene an på: Metode til musikanalyse
Hvad du end vælger skal du beskrive dette på min 1 A4 - vilde idéer er velkomne.
Læs evt kapitel 8 i "Kirsten Fredens og Elebeth Kirk: "Musikalsk læring" om musik og æstetik på side 162f: Her tales om tre forskellige erkendelsesformer i forbindelse med musik:
1) fri associerende oplevelse 2) analyse 3) æstetisk perception.
For de to første opstilles følgende oversigt:
Associerende oplevelse | Analyse |
|
|
Om 3) "en særlig æstetisk perception" skal citeres: "det karakteristiske ved den er, at den ikke peger ud over sig selv, ikke fører til hverken at handle eller teoretisere. I denne perception dvæler vi ved musikkens klingende udtryk på dens egne præmisser og forbliver inde i musikken selv. Herinde kan vi måske få særlige oplevelser på et oversanseligt, metafysisk niveau; en følelse af skønhed eksistentiel mening og livsfylde".