Inspiration til sfo-klub –projekt
Øvelser og spil med
fokus på kropssprog, improvisation og masker
Opvarmning:
Fysisk opvarmning af kroppens ”byggeklodser”: Hoved, skuldre/arme, torso, bækken, ben/fødder
Kroppen som ”byggesæt”. Udtryksgiver. At bruge sin krop som fortæller.
Forvandlingscirkel:
I Cirkel.
Send et ansigtsudtryk videre. Tag imod/imiter og forandr det mens du vender dig mod den næste i cirklen. Fortsættes hele vejen rundt.
Næste runde: Et helt kropsudtryk på samme måde.
Næste runde: et helt kropsudtryk med lyd/stemme
Næste runde: En smalet fortælling af de enkelte krops og stemmeudtryk
Næste runde: ? Find selv på !
Improvisationscirkel:
Parvis ind i kredsen med et kort spil.
STOP ! Den ene går ud, den anden bliver i den frosne position.
En ny deltager kommer ind og forvandler til en helt anden situation/tid/sted.
STOP ! den ”ældste” ud ny ind, som forvandler. OSV
VIGTIGT: Hurtige skift, så spillet ikke går død.
Lad ikke dine kammerater i stikken derinde !
Kropssprog:
Hvilke figurer skaber forskellige kropsholdninger ?
Enkeltvis: Skab figur udfra eksperiment med kroppens byggeklodser.
Sæt stemme på. Lav stilstand og bevægelse.
Møder mellem de enkelte figurer.
”Follow John”: I række efter hinanden.
Alle vælger en sang, som passer til vedkommendes figur.
1 mand viser sin figur med sangen. Alle gentager så nøjagtigt som muligt og falder ind i sangen. 1.mand går bagest i rækken og det er næstes tur.
Status:
Arbejde med status høj, lav og disses kropslige kendetegn
Bevæg dig med høj status i rummmet. Hvilke mennesker har høj status ?
Bevæg dig i rummet med lav status. Hvem mennesker har lav status ?
Status skift: F.eks: Mødet mellem skoleinspektør og forælder ---- som viser sig at have en pinlig fortid…
Maskearbejde:
Vi brugte læder halvmasker, men alle maskertyper kan anvendes.
( Gips, pap, papir, karton, plastik)
Masken er karakteriseret ved, at vi kan skifte identitet. Krop og maske skal passe sammen for at være troværdigt.
Grundregler: Adskil privatperson og figur.
Når du ifører dig masken, så sørg for at lave en overgang til figuren. ( Se på masken – ifør dig den = overgang til figurens kropsholdning og vejrtrækning- spil- affør dig masken.
Vær aldrig privat/almindelig med masken på, det berøver den dens magi.
Masken fører an, når maskefiguren bevæger sig.
Arbejde med at skabe
figur med masken;
1. Lederen demonstrerer arbejdet med at bygge en troværdig figur op ud fra masken med kroppens byggeklodser.Deltagerne er”spejl”.
2. I grupper af 2-3 skiftes man til at skabe figur udfra kroppens byggeklodser og være ”spejl”. Sæt også stemme på figuren.
Maskespilleren ser tilk sidst sin figur i spejlet.
Alle prøver.
Selv om det er den samme maske vil figurerne være vidt forskellige.
3 Se hinandens figurer.
Komme ud bag skærm. TAG ( stilstand)
Gå på foran skræmen. TAG . Gå ud. Med stemme.
Regler: Masker er frontale og kræver frontalspil.
Husk stilstand. At fremstille en figur består af både bevægelse OG stilstand. Ligesom musik består af lyd og stilhed.
Hvad er det for nogen figurer, vi møder ?
Hvad karakteriserer dem ?
Hvilke historier begynder at vokse frem ?
4: Lade 2 figurerne mødes fra hver sin side af skærmene ( nåede vi ikke)
5. Skab spil ud fra ting:
Gruppe 1: En stige + gruppens karakterer
Gruppe 2: Et busstoppested + gruppens karakterer.
Litteratur til
inspiration:
Niels Holck m.fl: Praktisk håndbog til undervisning i drama og teater. Dafolo 1998( Bla. s.46-49: ”Status”)
Ekstrand og Janzon: Drama- og teaterleg med de små. Drama 2000
Niels Damkjær: Teaterworkshoppen . Drama 2004( bla. s.29 ”billed og lydteater med eventyr”m.m.m)