Pædagogik den 13. september 2007
Hold 271 /1. semester/2.gang, 3. gang.
Program
·
Gruppefremlæggelser
af opgaven: at være barn i en institutionel kontekst.
·
Oplæg om
interview
·
Gruppedannelse
·
Kontakt til
institutioner
·
Udformning af
spørgsmål til interviewguide
·
Gennemførelse af
undersøgelsen
·
Udformning af
rapport
·
Fremlæggelse
Læsestof som angivet på
undervisningsplanen. Det er artikel nr. 12 og artikel nr. 16 i
artikelsamlingen. Artiklerne sidder i den rækkefølge, som er angivet på
litteraturlisten på indersiden af omslaget.
Nogle af artiklerne i
samlingen er der ikke i den fulde længde, men kun i udvalgte uddrag. Vi har
udvalgt noget centralt og overholdt copydanreglerne om, at der max. må kopieres
20 sider af en bog og højest 20 %.
Mål for undervisningen
·
At du sammen med
andre reflekterer over, hvordan pædagogisk praksis har betydning for børns
oplevelse og udvikling
·
At du tilegner
dig viden om interview som undersøgelsesmetode
·
At du lærer at
anvende fagbegreber
·
At du sammen med
andre lærer at indsamle andres erfaringer (empiri)
·
At du sammen med
andre fastholder disse erfaringer skriftligt
·
At du sammen med
andre formidler disse erfaringer mundtligt
Oplæg om interview
Interview er en almindelig
anvendt metode til at undersøge ukendte sider af virkeligheden.
Den viden der frembringes
gennem interviewet, kan anvendes i følgende sammenhænge:
·
I
uddannelsessammenhæng
·
I pædagogisk
praksis
·
I forskningen
I sidste undervisningsgang
har I tilegnet jer erfaringsbaseret viden om pædagogiske kontekster fra barnets
perspektiv (retrospektivt). Nu skal I tilegne jer viden om pædagogiske
institutioner fra pædagogers perspektiv.
Konkret er målet med
introduktionen nu, at I skal tilegne jer færdigheder i at indsamle materiale om
pædagogers erfaringer med pædagogisk arbejde.
I skal tilegne jer disse
færdigheder, ved i samarbejde med medstuderende at foretage interview med
pædagoger i praksis.
Datamaterialet skal
frembringe viden om historiske, sociale, politiske og økonomiske vilkår for
pædagogisk arbejde.
Den historiske artikel, som I
har læst til i dag kan inspirere jer i forhold til udarbejdelse af historiske
spørgsmål.
Køreplan for forløbet:
·
Torsdag i uge 37
vil I blive inddelt i grupper og få tildelt en institutionstype, som I skal
foretage interviewet i. I skal selv tage kontakt til den konkrete institution,
som I vil foretage interviewet i og lave en aftale om, hvornår i uge 38 I kan
foretage interviewet.
·
Mandag i uge 38
skal I møde til vejledning hos mig i forhold til udarbejdelse af spørgsmål I
vil stille, praktiske forhold i forbindelse med gennemførelse, hvordan I
efterfølgende analyserer data mm. Hvordan I laver opgaven. Jeg hænger en liste
på min kontordør (lok. 71), hvor hver gruppe kan skrive sig på til et
vejledningstidspunkt. Vejledningen foregår i lokale 102. Forberedelsen til
denne vejledning er, at I har indledt arbejdet med at udarbejde spørgsmål til
interviewet og at I har forberedt jer på, hvad I gerne vil spørge mig om.
·
Mandag i 39
fremlægger I kort resultaterne af jeres analyse i form af en
institutionsbeskrivelse, som skal gemmes i jeres studiejournal og afleveres til
mig i et eksemplar i mit dueslag senest mandag den 24. september. Opgaven
sendes til jeres medstuderende på holdet via mail.
Der skal foretages interview
i følgende institutionstyper:
·
Vuggestue eller
en småbørnsgruppe i en integreret institution
·
Børnehave
·
SFO
·
Klub
·
Institution for
udviklingshæmmede Evt. både en for børn og en for voksne
·
Institution for
mennesker med sociale problemer
Vi tilstræber en fordeling
med 4 studerende i hver gruppe. I skriver jer på en liste, som jeg sender
rundt. Vi ser hvordan det passer med antal og justerer derefter.
Interview
I artiklen skelnes mellem:
·
Strukturerede
interview
·
Semistrukturerede
interview
·
Ustrukturerede
interview
Struktureret interview
Her er spørgsmålene sat op i
en bestemt rækkefølge, som følges slavisk
Alle spørgsmål er udarbejdet
på forhånd
Oftest er der opstillet en
skala som man skal svare ud fra: eks. Dagligt, ugentligt, månedligt, aldrig
Målet med denne form for
interview er, at hente sikker viden om virkeligheden.
Semistrukturerede og
ustrukturerede interview
Her lægges der mere vægt på,
at komme tæt på den andens perspektiv. Den andens oplevelse og erfaring.
I et semistruktureret
interview, har man opstillet en række temaer som man vil spørge i forhold til.
Og man har opstillet nogle spørgsmål, men spørgsmålenes rækkefølge er ikke
endelig fastlagt og der er mulighed for undervejs at supplere med spørgsmål
eller ændre i lyset af det som informanten siger.
Uformel samtale
Spørgsmålene opstår spontant.
I den uformelle samtale
risikerer du, at du ikke får noget at vide om, det du leder efter.
Det er tidskrævende. Der er
ikke mulighed for at skrive ned undervejs. Og der er risiko for svag
troværdighed (validitet)
Brug af interviewguide
En liste med spørgsmål eller
temaer som du gerne vil have belyst.
Udarbejdet på forhånd, men
der kan ændres undervejs.
Det er tilladt at stille
uddybende spørgsmål.
Spørgsmålstyper
·
Adfærdsspørgsmål
Det der gøres eller har været gjort
·
Holdninger/værdier
Den mening/holdning personen har. Opfattelser af
godt/skidt
·
Følelsesspørgsmål
Oplevelser af glæde, vrede, utilstrækkelighed eks.
·
Kundskabsspørgsmål
Hvad personen ved
·
Spørgsmål om
sansemæssige oplevelser
·
Baggrundsspørgsmål
Alder, uddannelsestidspunkt, erfaringsbaggrund eks.
Temaer som I skal undersøge indenfor
·
Historiske vilkår
for pædagogisk arbejde
·
Sociale vilkår
for pædagogisk arbejde
·
Politiske vilkår
for pædagogisk arbejde
·
Økonomiske vilkår
for pædagogisk arbejde
Pædagogisk arbejde:
Handler om opdragelse,
dannelse, udvikling, læring, socialisering og undervisning (og omsorg).
Historiske vilkår:
·
Hvilken historik
har institutionen?
·
Ud fra hvilke
principper arbejdede pædagogerne dengang?
·
Er der sket
ændringer undervejs?
·
Hvordan afstedkom
ændringerne?
·
Hvordan så man på
opdragelse, dannelse, udvikling osv.?
Sociale vilkår:
Her kan I spørge om sociale
forhold i relation til det pædagogiske arbejde:
·
Familieforhold
·
Arbejdsforhold Hvad betyder disse forhold for
pæda-
·
Boligforhold gogen i samarbejdet med
forældre,
·
Arbejdsløshed pårørende,
børn i dag i
·
Sygdom praksis?
·
Osv.
Økonomiske vilkår:
·
Højkonjunktur Her kan I eks. spørge til
institutioners
·
Lavkonjunktur økonomiske forhold og betydning for
·
Klientel praksiseks. normeringen.
·
Osv.
Politiske vilkår:
·
Krig/fred
·
Politiske
strømninger for eks. aktuelle syn på lovgivning for ligestilling
·
Internationale
aftaler og deklarationer gennem for eks. FN
·
National
lovgivning
Spørsmålenes udforming
·
Undgå ledende
spørgsmål som har indbygget forventning om bestemte svar.
·
Se i øvrigt
artiklen
Brug af hjælpemidler
Diktafon
Båndoptager
NoterVælg evt. 2 der noterer
og to der spørger. Husk at fortæl personen, at det er sådan I har fordelt
rollerne.
Institutionsbeskrivelse
minimum 2 sider maksimum 4 sider
Skal indeholde:
1.
Indledning:
Hvorfor
faldt valget på denne institution.
2.
Valg af
interviewform.
Hvilken
viden efterlyste gruppen at finde frem til gennem interviewet og guiden?
3.
Præsentation af
institutionen
Hvor
ligger den?
Fysiske
rammer
4.
Hvornår blev den
oprettet? Er der samfundsmæssige forhold, der betingede
oprettelsen?
5.
Hvad var formålet
med oprettelsen?
Har
ovenstående forhold ændret sig over tid?
6.
Hvad er opgaven
(udvikling, omsorg, pleje?)
Hvordan
kan brugergruppen (klientel) karakteriseres?
Ansatte
– normering
Sammensætning
af brugergruppen
Institutionens lovgrundlag
En kort beskrivelse af relevante love: eks. om
pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Eller
Love om brugeres ret til selvbestemmelse,
eller love om magtanvendelse etc.
I kan hente hjælp til noget af det i Rokkjær, Åge
(2007). Pædagogik,
refleksion & faglighed. Semi- forlaget. Kapitel 1. Men tænk over at få oplysningerne via interviewet.
·
Pædagogik
Centrale principper, beskrivelser
og metoder ud fra interviewpersonens
udsagn.
·
Opsamling
Hvordan har den indsamlede data bidraget til
gruppens viden om historiske,
sociale, politiske og økonomiske vilkår for pædagogisk
arbejde i denne institutionstype?
Hvilke spørgsmål kunne vi tænke os, at få mere viden
om?