Pædagogik 271 Fanø
den 19. september 2007
1. semester 4. gang
Program
Gruppefremlæggelser af interviewundersøgelse
Oplæg om Rosseau v/Marianne
Fælles analyse og diskussion af ’tegneseriecase’-
medbring bogen om pædagogik af Rokkjær
Læsestof til dagen, som
angivet på jeres undervisningsplan. Det er artikel nummer 14 i
artikelsamlingen.
Mål for undervisningen
·
At du sammen med
andre formidler dine indsamlede viden om historiske, sociale, politiske og
økonomiske vilkår for pædagogisk arbejde.
·
At du sammen med
andre reflekterer over aspekter af interviewmetoden, som redskab til indsamling
af andres erfaringsbaserede viden.
·
At du tilegner
dig faktuel viden om Jean Jacques Rosseaus teori om moderne barndom og
opdragelse.
·
At du sammen med
andre analyserer et konkret eksempel på opdragelse ud fra din nye faktuelle viden.
·
At du får øje på
’det pædagogiske paradoks’.
Jean Jacques Rosseau (1712-1778)
Jean Jacques Rosseau 1712- 1778 |
Centrale aspekter - underviserperspektiv |
Dine egne notater - Det du finder
centralt |
Historisk epoke |
Oplysningstiden -
naturvidenskaben -
krav om
reduktion af kirkens magt -
Tillid til
oplysning og fornuft -
Det rationelle
menneske. -
Oplysningen var
primært rettet mod de øverste lag i samfundet -
Men Rosseau var
kritisk overfor manglende interesse for almuens rettigheder -
Den franske
revolution |
|
Menneskesyn Omhandler et syn
på, hvordan menneskets natur, evner og anlæg, behov, værdier, interesser og
meningsfyldte, livskvalitetsforestillinger, problemer fremtræder og udvikler
sig i samfundskulturelle sammenhænge[1] |
-
Mennesket er af
naturen godt. Det naturlige er det fornuftige. ” Børn kan umuligt blive ulydige, onde, løgnagtige
eller havesyge, når man ikke i deres hjerter har sået de spirer, hvoraf
sådanne dyder gror op”[2]. Og ”Alt er godt, som kommer fra skaberens hånd, alt udarter under
menneskets hænder….”[3] -
Frihed for
samfundsmæssig/ kulturel tvang -
Barndommens
selvstændige værdi. -
Den moderne
barndoms fader. -
Beskyttelse af
barnet mod den fordærvede kultur |
|
Samfundssyn[4] Der omhandler et syn
på, hvordan blandt andet de historiske, økonomiske, kulturelle, åndelige,
erhvervsmæssige, juridiske og politiske forhold i samfundet danner ramme,
vilkår og normer for dannelse i hjem, institution og skole. |
I bogen om samfundspagten
fremhæves at : -
Staten skal
opdrage mennsket til politisk borger. -
Opdragelsen har
som formål at underkaste borgeren under den almene vilje. |
|
Forholdet imellem Menneskesyn og samfundssyn hos Rosseau |
Menneske
Samfund Frihed Lighed ”Et pædagogisk paradoks” |
|
Pædagogiske Mål |
Opdragelse: ”Kunsten at danne mennesker”[5] Mål med opdragelsen: -
At mennesket
udvikler dømmekraften, så han kan leve et liv som menneske. -
Ikke fokus på
’fag’, erhverv. |
|
Pædagogiske principper, metoder, tilrettelæggelse[6] - Der omhandler de grundlæggende udgangspunkter, man på forhånd har besluttet sig at ville anvende i den pædagogiske praksis. - Der omhandler organisering, planlægning, ordninger, strukturer, regler, rammefaktorer, møder…. - Der omhandler pædagogisk praksis og anvendelse af aktiviteter og midler i processen frem mod målene. |
Opdragelsen skal være naturlig. Den naturlige opdragelse
sammensættes af tre instanser, der virker sammen: -
Naturen -
Mennesket -
Tingene Opdragelsen skal være Negativ: ” Den første opdragelse bør altså være rent negativ.
Den består aldeles ikke i, at give undervisning om dyden eller om sandheden,
men i at bevare hjertet frit for lasten og ånden og vildfarelsen. Dersom det
var dig muligt intet at gøre og ikke lade noget gøre af andre; dersom du kunne
føre din elev sund og kraftigt ind i hans tolvte år, uden at han kendte
forskel på sin højre og venstre hånd, så ville hans sjæls øjne ved din første
undervisning åbne sig for fornuften. Han ville være fri for fordomme, fri for
sædvaner og følgelig ville der ikke være noget i ham, der kunne modsætte sig
virkningen af din omsorg”[7] |
|
Pædagogen[8] Omhandlende pædagogens opgave, styring, forvaltning af rammer, personlighed, problem- og selv-forståelse, faglig viden, samarbejde. |
-
Pædagogen må
tage ved lære af barnets natur -
Barnet må ikke
gøres afhængigt af den voksne -
Pædagogen skal
selv være opdraget -
Pædagogen skal
respektere, at de tre opdragerinstanser virker sammen. -
Pædagogen skal
undgå at prøve at tilpasse eller socialisere barnet |
|
[1] Defineret ud fra Rokkjær, Åge (2007). Pædagogik, refleksion& faglighed. Semi- forlaget. Side 111
[2] Rosseau, Jean- Jacques (1962). Emile 1. del. Borgens Forlag. Side 108
[3] Christensen, Georg (1959). Opdragelsens historie 1. Gyldendals pædagogiske bibliotek. Side 97
[4] Defineret ud fra Rokkjær, Åge (2007). Pædagogik, refleksion& faglighed. Semi- forlaget. Side 111
[5] Se Oettingen, Alexander Von (2001). Det pædagogiske paradoks- et grundstudie i almen pædagogik. Klim.
[6] Defineret ud fra Rokkjær, Åge (2007). Pædagogik, refleksion& faglighed. Semi- forlaget. Side 112
[7] Christensen, Georg (1959). Opdragelsens historie 1. Gyldendals pædagogiske bibliotek. Side 108
[8] Defineret ud fra Rokkjær, Åge (2007). Pædagogik, refleksion& faglighed. Semi- forlaget. Side 112