Eksamensforberedende vejledning:
21. august 10.25-15.50 ved Helge. Orientering. Vejledning. Instrumentalspil.
28. august 10.25-15.50 ved Helge.
Fælles oplæg i teori omkring formidling kl. 10.30-11.15 herefter vejledning.4. september 12.30-17.40 ved Helge.
Fælles oplæg i stemmetræning kl. 12.30 til 13.15 herefter vejledning.http://vocalcoach.dk/dk/kompletsangteknik/ http://vocalcoach.dk/dk/lynkursus/
11. september 12.30-17.40 ved Helge. Fælles oplæg i melodispil på guitaren kl. 12.30 til 13.15 herefter vejledning.
17. september 10.25-15.50 ved Helge. Vejledning.
Onsdag den 3. oktober foreslås som prøve eksamensdag for holdet uden lærer. Helle tjekker lokale.
Orienter dig om eksamen ved at klikke på nedenstående links.
Eksamen. Eksamen praksisrelaterede. Sang Spil.Formidling
Eksamens eksempel på synops Litteratur/Bøger/TV INFOBands/Kor/Nøglelån
Obs der er sket lov ændringer mht til eksamen - gruppe eksamen er afskaffet:
§13 Stk. 3. Ved en individuel prøve, hvor eksaminanden eksamineres på grundlag af et gruppefremstillet produkt, må de øvrige medlemmer af gruppen ikke være tilstede i eksamenslokalet, før de selv er blevet eksamineret.
Mandag den 20. august
Velkommen tilbage efter en velfortjent og dejlig ferie!
Vi ses i lokale 25.
1) Sang.
2) Videofremvisning, de videos vi ikke fik set på 2. indkald.
3) Runde: Fortæl om en positiv oplevelse fra praktikken.
Husk - orientering om eksamen kl. 12.30 ved Lars Lykkedegn i Rundetårn.
Uge 19 mandag den 7. maj. Andet teori indkald.
Evaluering af ”Musik i praktik” minimum 1 A4 side. Mailes ugen inden til leonhardt@fanonet.dk og fremlægges for holdet. Fremlæggelsen skal indeholde et konkret musikalsk eksempel, hvor du synger, spiller eller danser. Herudover en videooptagelse af egen musikalsk praksis fra praktikstedet. (Du skal være på!). Husk at det er kun 3 - 4 min video. Har du mere bedes du vise et uddrag heraf. Du disponerer over ca. 10 min. Jeg sørger for at der er fjernsyn med video, dvd afspiller samt computer med projektor. Du er velkommen til at tage det kamera med som du har filmet på så kobler vi det direkte til fjernsyn.
Husk: Vi skal lære af hinanden og inspirere hinanden, så det du viser behøver ikke være perfekt.
Der fremlægges efter følgende plan:
Louise Frederiksen
Tine Lyngsøe Jensen
Malene Julius
Tanja Tychosen
Mette Vad Nielsen
Berit Lind
Jeanette Knudsen
Durita Kirke-Pedersen
Lene Flugt
Julie Pedersen
Gitte Høiland
Rikke Davidsen
Diana Nielsen
Helle Lorentzen
Louise Holst
Tommy Sejr
Angelica Jepsen
Søren Bank
Kirsten O'Doherty
Maybritt Buch
Herefter personlige samtaler for de der ønske dette.
UGE 11.
Jeg har behov for at snakke med jer individuelt og have god tid til dette. I stedet for holdundervisning er I hermed indkaldt til samtale efter følgende plan:
8.20 Louise Frederiksen
8.40 Tine Lyngsøe Jensen
9.00 Malene Julius
9.20 Tanja Tychosen
9.40 Mette Vad Nielsen
10.30 Berit Lind
10.50 Jeanette Knudsen
11.10 Durita Kirke-Pedersen
11.30 Lene Flugt
11.50 Julie Pedersen
12.30 Gitte Høiland
12.50 Rikke Davidsen
13.10 Diana Nielsen
13.40 Helle Lorentzen
14.00 Louise Holst
14.20 Tommy Sejr
14.40 Angelica Jepsen
15.00 Søren Bank
15.20 Kirsten O'Doherty
15.40 Maybritt Buch
Samtale indhold:
Mål for praktik
Evaluering af ”Musik i praktik”
Fastlæggelse af tid for praktikbesøg. Husk at medbringe kalender, arbejdsplan og mulige mødetidspunkter for praktikmøde – konferer med din vejleder.
Planlægning af praktikbesøg. Jeg kan:
Fredag den 23. marts
Mandag den 26. marts
Torsdag den 29. marts
Onsdag den 11. april til kl. 12.00 Optaget.
Fredag den 13. april
Mandag den 16. april
Onsdag den 18. april til kl. 14.00
Fredag den 20. april
Hvis du ikke allerede har afleveret praktikvurdering fra øvelses og 1. lønnet - bedes du medbringe kopier.
Praktikforberedelse fredag den 26. januar 2007
Læs: Praktikvejledning professionsbachelor som pædagog januar 2006
Fredag i uge 4 Praktikforberedelse.
Formulerer skriftligt dine forventninger til praktikken. Forventningerne relateres – ud over den studerendes forudsætninger og interesser - til målene for praktikken i uddannelsen. Se nederst.
”Musik i praktik” – hvordan vil du anvende musikken i din praktik - tanker, idéer og musikalske forløb. Mailes ugen inden praktikforberedelsen til leonhardt@fanonet.dk . Gem som bilag: dit navn Musik i praktik 24s2.
Kopi af praktikvurderinger fra de tidligere praktikker afleveres til Helge.
Praktikstart.
Aflever forventninger og snak om disse med din praktikvejleder så hurtigt som muligt for at undgå misforståelser. Brug logbog i praktikperioden - bruges til refleksion over de indtryk/oplevelser f.eks. i forbindelse med vejledning og til forberedelse af praktikmødet.
Mål.
Senest 4 uger efter praktikstart fastlægges målene for din praktik. Dette gøres i samarbejde mellem den studerende og praktikstedet. Målbeskrivelsen (den blå!) har til formål at sikre den studerendes uddannelsesmæssige udbytte af praktikperioden, samtidig danner den grundlag for vurderingen af praktikken. Sendes til Helge.
Mål for praktikperioden. Forside Mål for praktikperioden. Bagside
Første teori indkald.
Her fastlægges tid for praktikbesøg. Husk at medbringe kalender, arbejdsplan og mulige mødetidspunkter for praktikmøde – konferer med din vejleder. Vi lægger i fællesskab plan for alle besøg.
Opgave: Evaluering af ”Musik i praktik” minimum 1 A4 side. Mailes ugen inden indkald til leonhardt@fanonet.dk og fremlægges for holdet! Fremlæggelsen skal indeholde et konkret musikalsk eksempel, hvor du synger, spiller eller danser.
Praktikbesøg. (2/3 – delssamtalen)
Praktikstedet fastlægger dagsordenen i samarbejde med den studerende, og den sendes til kontaktlæreren gerne en uge før mødet. Det skal fremgå af dagsordenen, hvis der på dette tidspunkt er problemer eller spørgsmål i forhold til praktikvurderingen.
Institutionen der tager beslutningsreferatet fra 2/3 – delssamtalen og sender dette kontaktlæreren
Andet teori indkald.
Opgave: Evaluering af ”Musik i praktik” minimum 1 A4 side. Mailes ugen inden til leonhardt@fanonet.dk og fremlægges for holdet! Fremlæggelsen skal indeholde et konkret musikalsk eksempel, hvor du synger, spiller eller danser. Herudover en videooptagelse af egen musikalsk praksis fra praktikstedet. (Du skal være på!)
Praktikken slutter.
Praktikstedet sender en skriftlig udtalelse til seminariet – indeholdende en bedømmelse af den studerendes uddannelsesmæssige udbytte af perioden i forhold til de fastlagte mål. (den gule!)
Praktikvurderingsskema. Forside Praktikvurderingsskema. Bagside
Uddrag fra ”PRAKTIKVEJLEDNING professionsbachelor som pædagog”
Indhold
- dagligt pædagogisk arbejde som ansat studerende på praktikstedet
- tilegnelse af viden og indsigt i praktikstedets pædagogik
- tilegnelse af viden om anvendelsen af metoder i arbejdet
- planlægningen og gennemførelse, alene og sammen med andre, af den pædagogiske virksomhed
- tage initiativ til og medansvar for pædagogiske refleksioner på praktikstedet
- være med til at opstille visioner for det pædagogiske arbejde
- være medansvarlig for vejledningstimernes indhold og herved perspektivering af pædagogens faglighed.
Formålet
med den 2. lønnede praktik er
- at give den studerende erfaringer med og indsigt i praktikstedets pædagogiske arbejdsopgaver, og som medarbejder indgå i planlægningen og i ansvaret for den pædagogiske virksomhed.
- at den studerende selv og sammen med andre reflekterer over de iagttagelser og den erfaring det pædagogiske arbejde giver, for herigennem at arbejde med et nuanceret og fagligt begrundet syn på sin egen rolle i arbejdet
- at den studerende i praktikken tilegner sig et overblik over hverdagen på praktikstedet, således at han/hun kan indgå som medarbejder med selvstændige ansvarsområder
- at den studerende formulerer sig skriftligt i tilknytning til praktikstedets arbejds-opgaver.
Målet er, at den studerende
- skaber kontakt og relationer til børn, unge og voksne
- systematiserer iagttagelser som grundlag for egen pædagogisk praksis
- viser faglig kompetence, selvstændighed og ansvar i det pædagogiske arbejde
- viser evnen til at analysere og perspektivere erfaringerne fra det pædagogiske arbejde
- afprøver og analyserer egne kommunikative kompetencer
- medvirker til at forandre og udvikle pædagogisk praksis
- formidler eget pædagogisk arbejde internt og eksternt og begrunder det ud
fra egen faglighed
- viser færdighed i at analysere praktikstedets vilkår og vurdere det i en samfundsmæssig sammenhæng
- varetager samarbejdet med eksterne samarbejdspartnere, selvstændigt eller i samarbejde med andre
Den studerende:
Er velforberedt til
praktikperioden.
Har besøgt institutionen forud
for praktikkens start
Har gjort sig overvejelser over
praktikforløbet
Viser interesse for
institutionstypen
Har ved praktikstart formuleret
sine forventninger
Gør sig bekendt med de
organisations- og overenskomstmæssige forhold, som er knyttet til praktikken
Fredag den 24. november
8.20 - 10.00.
Hver studerende spiller en selvvalgt sang, som herefter lægges på OH og alle spiller sangen(så godt som muligt). Medbring sangen på OH eller mød kl 8.10 så hjælper jeg med at få den lavet.
10.30 til 11.45.
Arrangement i "Rundetårn" med kunstneren Erik Hagens omkring tilblivelsen af kunstværket "Esbjerg Evangeliet". Maleriet, der pryder Rundetårn, har en spændende baggrund og historie, som Erik Hagens formidler en meget fængende og interessant vis.
12.30 - 13.15
Vi drikker en bajer i Freuds kælder, som afslutning på 5. semester. Tak for samarbejdet i det forløbne år. Vi håber at I har fået noget med som I kan bruge i praktikken. Vi ses til praktikforberedelsen i januar. Hilsen Helge og Kirsten Maria
Fredag den 10. november
Flot koncert i gav i kantinen. Flere har sagt til mig at det var dejligt at der igen var levende musik i kantinen og takket for koncerten. Godt gået. Se billeder.
Vi ses på fredag hvor vi giver individuel mundtlig (sammen med en kort skriftlig) tilbagemelding på opgaverne.
Mens dette pågår vil vi lægge op til forberedende gruppearbejde med basis i institutionstype. Tænk over hvilket repertoire du skal have med ud.
Musik i praktik.
Samarbejde i grupper.
Brainstorming.
Hvordan får vi gang i musikken?
Kan vi være ny skabende?
Kan vi samarbejde undervejs? Med børn/brugere?
Kan vi samarbejde med andre institutioner?
Kan vi samarbejde med folk i lokalområdet?
Kan vi samarbejde med studerende på seminariet?
Kan vi bruge seminariets lydstudie?
Hvilke musikalske mål skal vi sætte os?
Hvilket repertoire skal vi forberede?
Hvad sange skal jeg kunne på mit instrument?
Hvilke musikalske lege skal jeg kunne udenad?
Kopiering af noder/CD’s ?
Hvilke bøger/film/CD’s skal jeg have fat i?
Baggrundsviden – hvad skal jeg vide ?
Fredag den 3. november
Morgensang fælles i lokale 90.
Rytmisk sammenspil på de tre hold 8.30 - 11.30
Flytning af instrumenter og opstilling kl. 11.30 - 12.00
1. Lille sanganlæg med 3 mikrofoner
2. 2 fender el guitarer Marshall forstærker og Roland forstærker
3. 1 el bas og Hartke bas forstærker
4. Sorte trommesæt fra lokale 90
5. 3 key boards Yamaha og 2 Roland
Koncert i Freuds kælder kl 12.30 -13.00
Rækkefølge
1. Do you wanna dance
2. Haveje
3. Hvis din far gi'r dig lov
4. Proud Mary
5. Lean on me
6. God only knows
Oprydning l. 13.00 - 13.15 (sanganlæg og stativer til højttalere køres i kantinen)
Husk at aflevere liniefagsopgave.
Fredag den 27. oktober
Efter samråd med Kirsten Maria er afleveringstidspunktet for opgaven rykket en uge til fredag den 3. november i uge 44 - håber ikke I har noget imod det.
Vi synger korstemmer igennem på:
Rytmisk sammenspil på 3 hold kl 8.20 - 11.15, herefter instrumentalspil 11.15 til 13.15.
Fredag den 6. oktober og 13. oktober
Rytmisk sammenspil på 3 hold kl 8.20 - 11.15 herefter instrumentalspil 11.15 til 13.15.
Fredag den 29. september
8.20 – 9.00 Studieturopsamling ved Kirsten Maria
Folkedans –1) Jiffy mixer
Rytmisk sammenspil (fredag den 3. november koncert i Freuds kælder kl 12.30 til 14.00) – Eksempler på nemme numre
Folkedans – 2) Sacha
Kulturkanon Rikke og Julie Flyttes til 6. oktober.
Ekstra: Repertoire: Klubsange
Fredag den 1. september
Instrumentalundervisning plan Sanghæfte
Fredag den 18. august 2006 - velkommen tilbage efter en velfortjent og dejlig ferie!
Forberede bh besøg.
Oplæg om opgaveskrivning,
Dansk musikkultur Traditioner
Tak for dette halvår fra Helge og Kirsten Maria – vi ses til august.
Julie og Karina vil færdiggøre deres indspilninger og herefter bliver det hele samlet på en cd – vi laver 3 stk som kommer til at cirkulere i blandt jer til kopiering. Enkelte fik ikke indspillet og enkelte fik ikke lavet testen – det laver I så i august
Mandag den 19. juni Indspilningsliste
.
Den 19. vil vi også prøve at lave en evaluering af det forgangne år.
Tirsdag den 6. juni 2006-06-05
Sidste fremlæggelse af Gardner gruppe opgaverne.
Kanon: Maskarade. Carl Nielsen v Durita
Mandag den12.6 og mandag den 19.6: Evaluering/test i det gennemgåede stof. Indspilning i lydstudiet.
Fremlæggelse af Gardner gruppe opgaverne.
Kanonopgave: Supertanker, 1980, Kliche (1977-1983) Diana. Husk at du kan læse om musikken her: Kanon
Aflevering af noderne til Django så melodien kommer til at stå i D dur. Nodepapir er her.
Plan for de sidste sidste 3. gange:
tirsdag den 6. samba raeggae + måske batucada + Kanon: Maskarade. Carl Nielsen v Durita
mandag den12.6 og mandag den 19.6: Evaluering/test i det gennemgåede stof. Indspilning i lydstudiet.
Fremlæggelse af Gardner opgaverne.
Kanonopgave: Supertanker, 1980, Kliche (1977-1983) Diana
Skriv noderne til Django så melodien kommer til at stå i D dur. Nodepapir er her.
I arbejder selv til klokken 12.00. Kirsten Maria og Helge underviser kl. 12.00 -
14.00.
Læs her om: Gruppeopgave om Gardner dan grupper på max 4. Opgaven fremlægges den 22. maj.
Nye instrumentalgrupper i guitar – hvad øver I på !
Kanonopgave: Jette om Gades Elverskud og Helle om Gasolin live
Nyt: Transponering vha kvintcirklen
Til 15. maj transponer følgende sange fra repertoiret
Dagplejedag. 30 min. til udendørsøvning.
Gruppeopgave om Gardner den 15. maj. Femlægges den 22. maj. Sendes senest 19. maj.
Forberedelse af musikpraktik 0-9 år. Formidling.
Obs undervisningen stopper klokken 12. 00 på grund af 1. maj er en halv fridag.
Her kan du læse mere om musikteori – læs eks om durskalaens trin:
http://jakob.jensen68.person.emu.dk/musikkurser/index.html
Dagplejedag. 30 min. til udendørsøvning.
Studietur information: Meld dig til det haster ! Kontakt Rikke eller Birgitte
Organisering af forårskoncert. Udvalget fremlægger. Hvad synger spiller vi selv.
Organisering af dagplejedag. Samme repertoire + indianerremse. ”Nu skal vi møde lille Haw”
Morgensange: Skal vi ikke være venner, Joanna
Gruppearbejdegennemgang af kap 6 og 7 i Mus og pæd
Opsamling på det 0 – 6 årige barn – herunder rammeleg.
Gruppearbejde: Tilføj noget nyt til en kendt sang/leg
Gruppearbejde: Fokus på formidling: Hvor meget skal man sige hvordan og hvornår
I gruppearbejderne præsenteredes bl.a:
- Indianerleg med røde fjer og talende tunge (trommeleg)
- jeg gik mig over sø og land (med kosteskaft)
- Nu skal vi en tur ud i skoven
Snak om studietur og pengetjening!
Birgitte indstuderer ”Diæt” - Benny Andersen
Læs og lær sangene i kap. 6 og 7 i mus og pæd.
Nedsættelse af gruppe til forårskoncert – og pengeindtjening
Morgensang: Den gamle skærslipper
At være kulturbærer, kulturformidler og kulturskaber:
find 10 musikeksempler på noget du er ”bærer af” - redefiner en af disse – gruppearbejder
Gennemgang – og derefter: spil skalaer!
Fremlæggelse af resterende gruppearbejder fra sidst.
Lektier: Læs mus og pæd kap. 6 og 7
go´morgen sol – Bernhard Christensen
Rytmecircus: Puls, calypso + rytme
forårssang: Det er i dag et vejr
Samle op på prøveeksamen (eksamen 3. og 4. april)
Repetere nodeværdier – gennemgå udleverede ark, - kræve de sidste indstudering
Klappe rytmer (overhead: egne kompositioner)
Navnesang – Læs og lær til næste gang
10.10: Dorte, Kristine og Tina
1. Morgensang
2. Kulturkanon
3. Go da hej hop – rammeaktivitet
5. Evt. kom og leg en klappeleg
6. Puls/Rytme – ex.: Lille Peter edderkop
7. Nodeværdier – Lille P. noteres.
9. Hvem er Bernhard Christensen - Knyt 5 nøgleord til den musikpædagogik han repræsenterer
”Se, hva jeg ka – og jeg tør mer!”
Præsentation og organisering af instrumentalundervisning
3. Præsentation af hjemmeopgave: ”Noget om dig og musikken” a la tidligere
4. og derved introduktion til hjemmesiden
5. Hvad står der i bekendtgørelse og studieordning?
6. Præsentation af foreløbig planlægning
Spil Tossesang som melodi og som sang med akkorder
Spil de tre boogier, start med forårsboogie – og se, hvor meget du når af de andre.
Læg melodi i højre hånd, fyld ud med akkordtoner/strum
I spiller sangen for hinanden næste gang.