Mange tusinde tak for jeres venlige hilsen - det hjalp. Er på pinden igen. Hik. Hilsner Helge
Plan for 4. og 7. semester-musik d. 27. 2. 06
8.20: 4.sem. + KM
8.30:Allan og Bettina
10.10: Dorte, Kristine og Tina
11.40: Maiken og Mette
13.15: Lena
14.25: Hanni, Maria og Lene
8.20: 7. sem. + HL
8.30: Jackie
9.25: Jesper og Tony
10.40: Nadia, Stten og Lone
13: Gladys og Linette
14.15: Blanca
7.
Semester plan for afsluttende undervisning 22 f
Februar marts 2006
Onsdag 1. februar |
Torsdag den 2. februar |
Tirsdag den 7. februar |
Morgensang i fællesskab i lokale 90. Herefter undervisning 8.20–10.00 på to hold - med din kontaktlærer KM i lokale 90 og HL i lokale 91. Herefter eksamensorientering |
12.30– 14.05 ved KM og HL |
8.20-14.05 HL 8.20-14.05 KM |
Tirsdag den 14. februar |
Tirsdag den 21. februar |
Mandag den 27. februar |
Tirsdag den 7. marts |
8.20-14.05 Selvstudium |
8.20-14.05
HL 8.20-14.05
KM |
8.20
-10.00 KM 10.30
-12.00 HL 12.30 – 14.05 KM 14.15 – 16.00 HL |
8.20 -12.00 KM 10.30 –14.05 HL |
Den 2. februar vil vi diskutere hvordan vi bedst muligt strukturerer eksamensforberedelsen. Kom gerne med forslag - I bedes melde tilbage hvad I vil have repeteret.
Tænk over hvem du vil danne gruppe med til eksamen.
Orienter dig om eksamen ved at klikke på nedenstående links.
Der vil blive mulighed for at vælge hvem af os to I ønsker at have som eksaminator. Eksaminationstiden skal fordeles nogenlunde ligeligt imellem os !
Eksamen. Eksamen det praksisrelaterede. Sang. Spil. Formidling.
Eksamens eksempel på synops Litteratur/Bøger/TVUge 40 Teoriindkald.
Uge 23
50% af holdet mødte op – en del meldte fra i sidste øjeblik, hvilket er uacceptabelt, - alt for dårlig disponering af tid – usolidarisk i forhold til holdet – og uprofessionelt ift. at holde aftaler man indgår, i dette tilfælde Alslev, som var blevet lovet dobbelt så mange deltagere – og vi fik jo faktisk penge for det.
I øvrigt var det en rigtig god oplevelse!
Oplæg med udgangspunkt i Illona Antal Lundstrøm:” Musikkens gave” , ”Musikalsk Læring”, sidste kapitel – samt ”Musik og Pædagogik” kapitel 8.
Brainstorm – idekatalog til aktiviteter i praktikken
Konkrete ideer til mål og forløb
Lektier: Transponer Tossesang til D-dur. Skriv akkorder til Malela
Modtaget regnskab fra Tina
Uge 20 fredag den 20. maj
SAMBAteksterne - rytmerne se
http://jakob.jensen68.person.emu.dk/musikkurser/historie/etnoram.htm - brasilien - samba -
Samba program
Maria
Kom nu med til karneval
Ay ay si si (Tag palmehatten på)
Du må lær' at le
Hvad siger lærerne
Uge 19 fredag den 13. maj
Sambaprogram foreløbigt
Maria
Kom nu med til karneval
Ay ay si si
Elmer Pedersen og Jens Peter Hvolby kommer klokken 14.00 - 15.30. Husk at øve du skal gerne kunne spille i mindst dobbelt tempo. Øv lidt hver dag. Det er for sent at gå i gang den 12. maj om aftenen!!!!
Programindholdsforslag:
Imellem Esbjerg og Fanø (D dur) fællessang med akkorder
Kyssedans (D dur) Spil
Met Marie (G dur) 1) Spil. 2) med sang af Jens Peter
Hans Christian (G dur) 1) Spil. 2) Med sang af JensPeter
Første Brujstyk (A dur Amol)
Kyssedans (D dur) Dans
At samles skilles ad (fællessang med akkorder)
OBS Ny dato for sambaoptog: Torsdag den 9. juni mellem klokken 16 og 19 Sambaoptog i Alslev sammen med SFO, skole, bh og liniehold 22f og 23S.
Uge 17 fredag den 29. april
Uge 15 fredag den 15. april 30. gang
NYT Studietur Ændring af tider for afrejse/hjemkomst Værelsesfordeling
Transponer Tossesang til D-dur.
Uge 14 fredag den 8. april 29. gang
Husk restbetaling 450 kr til studietur
melodier til Halfdan Rasmussen afstluttes.
Kulturbæring.
Opstart af tema spillemandsmelodier. Målet er:
Lektier - hvis du har har tid så øv på den første Fanø spillemandsmelodi.. Læg mærke til at oversigten er revideret. Bemærk de fredage hvor der er 8 timer, eller 6 timer eller 4 timer !!
Uge 13 fredag den 1. april 28. gang
melodier til Halfdan Rasmussen
Evaluering af diverse undervisningsforløb. Oplæg ved Steen.
Vi afslutter emnet musik og computeren og gør klar til eftermiddagens koncert. Opstart af spillemandsmelodier.
Koncert 1. april klokken 14-16 med sammenspilsgrupperne
Torsdag 31. marts 2005 9.00 - 13.30 Stompdag OBS NYT ! SKEMA !
Uge 11 fredag den 18. marts 27. gang
Arbejde i de 3 grupper. Fordel selv. Hent nøglen til lokale 85 i forkontoret. Kirsten Maria kommer klokken 10.30. Koncert sammenspil aftal tidspunkt den 1. april og send mig besked.
Mål for musik og computeren:
OBS Torsdag 31. marts 2005 9.00 - 13.30 Stompdag . Oplysninger
Uge 10 fredag den 11. marts 26. gang
Husk evt stomptilmelding til stævne på Bakkeskolen.
Vi spiller jeres melodier til Halfdan Rasmussen.
Vi spiller og sætter akkorder på:
Sammenspil og computeren i 3 hold.
Læsning: Til efter påske vil det fint at have læst 1) og 3) fra litteraturlisten - 2) er desværre udsolgt fra forlaget ???? - men den har nogle fede kapitler om det ufødte barn, spontan sang og hvad musik betyder unge og ældre - så måske kan du låne den på biblioteket.
Uge 9 fredag den 4. marts 25. gang
Sang: Den gamle skærslippers forårssang
Transponering repetition.
Tests rettes og samles ind.
Pentatone skalaer. http://jakob.jensen68.person.emu.dk/musikkurser/teori/skalaer/penta.htm
Lektier: Lav musik til et digt af Halfdan Rasmussen. På dette link er der forslag til bøger du kan låne på biblioteket med digte og der er 3 vrøvlevers du kan sætte i musik. http://www.litteratursiden.dk/sw977.asp Send melodi, akkorder og tekst til mig i Nodepad.
Sammenspil: Holdoversigt. Sammenspil husk at give mig besked på hvornår i spiller.
Computer. Vanbasco karaokee programmet, tekst og musik søgning.
Uge 8 lørdag den 26. februar 24. gang
Kl.10.15 –13.15: Undervisning i liniefagene i faglokalerne. Linieholdsstuderende spiser kl 12.
Uge 8 fredag den 25. februar 23. gang
SFO sange klokken
Musikteori: Transponering med kvintcirklen. Finale NotePad PC program.( Musik og computeren. Links til programmer ). Download programmet på din hjemmecomputer og indsæt følgende melodi:
Til fredag den 4. marts:1) Hvad hedder melodien 2) Spil melodien på din guitar/klaver 3) Sig nodenavne samtidig med at du spiller.
Rytmisk sammenspil. I danner 3 grupper. To af grupperne spiller rytmisk sammenspil mens den 3. arbejder med musikcomputerne i lokale 85. Uge 11 spilles numrene ved koncert for hinanden og pårørende. Jeg foreslår onsdag den 16. marts sen eftermiddag eller aften i lokale 90. Koncerten optages på CD.
Studierejse. Nyt fra Tina: Værelsesfordeling
Uge 6 fredag den 11. februar 22. gang
Besøg i børnehaven
11.15 – 13.15
Instrumentalundervisning (Nye hold). Se lige: Vigtige datoer
Uge 5 fredag den 4. februar 21. gang
Besøg i børnehaven
11.15 – 13.15
Skriftlig teorievaluering. Alt det vi så'n har været igennem musikteoretisk og musikpædagogisk.
Instrumentalundervisning (Nye hold).
Uge 2 tirsdag den 11. januar 19. gang
Grupperne igangsætter en aktivitet med holdet
KM laver oplæg om børns musikalske udvikling – med udgangspunkt i
- ”Spil op” s. 9 – 50
- ”Det musiske menneske” s.29 – 101
Uge 1 tirsdag den 4. januar 18. gang
Morgensange:
Etablering af grupper til januars arbejde:
- Arbejde med guitar akk + melodispil mhp indspilning
- Arbejde med repetition af teori mhp test sidst i januar
-
Planlægning og udførelse af to musikforløb i børnehave Oplæg
Etablerede grupper for januar(grupper på 2 – 3):
I andre må etablere grupper, gerne inden næste gang.
Uge 1, 2 og 3 tirsdag den 4. 11. og 18.
I disse 3 uger vil der i grupper blive arbejdet frem imod guitarevaluering, teorievaluering og besøg i institutionsbesøget. Guitarevaluering/indspilning finder sted alle tirsdage 11.15- 13.15 i lydstudiet. Teoriprøven afholdes den tirsdag den 18. januar. De der er i København den dag udfærdiger den på et senere tidspunkt. Det er meningen at I mht til teorien skal kigge tilbage på hvad vi har været igennem og øve på det så I kan det. Se også nedenstående. I gruppen hjælp hinanden og brug evt læreren.
Mht institutionsbesøget har Kirsten Maria har udfærdiget et skriftligt oplæg til at arbejde ud fra. Oplæg
Hvad I sender til mig mht "aktivitet for de 0-6 årige" bliver lagt under: Opgaver. I "emne" for mail vær sød at starte med at skrive 22F.
Guitar-evaluering. Optagelser i lydstudiet. (CD med alle guitarsangene laves.)
Teorievaluering: Hvad vi sådan har været igennem feks:
Uge 51 tirsdag den
14. december 17. gang
Vi synger julesange for nogen!
”Musikalsk læring” – musikhabitus, hvad er det?
et blik på januar og februar
Julefrokost – ka vi mon få tid til det
Uge 50 tirsdag den 7. december 16. gang
At være kulturbærer, kulturformidler og kulturskaber
Musikalsk identitet, kig på jeres egne og de andres historie på hjemmesiden
Kapitel 3 i ”Musik og Pædagogik”
Julesange
DELTAGELSE I ”FREDAGSFORUM” OM TRADITIONER kl. 14-15.50.(DATO ????)
Vi indleder med ”julehygge” (ca. 10 min)
Uge 49 tirsdag den 30. november 15. gang
Kapitel 4 i ”Musik og pædagogik”
”Lysfest”
Medbring en Bevægelsesleg/instrumentleg der har børnehavebørn som målgruppe. Forbered formidling af den ift. de andre på holdet.
Tony gør opmærksom på et nodelæsningscomputerspil. Test dine evner og scor point. kan downloades her: http://www.tranceform.org/lps/Musikspil.html . Jeg har endvidere lavet en lidt større oversigt over relevante musikprogrammer - se: Musik og computeren. Links til programmer I februar vil der blive undervist i disse og andre musikprogrammer.
Uge 48 tirsdag den 23. november 14. gang
Høre noget af Messias
Arbejde med musikarrangement (se ref. fra sidst på hjemmesiden)
Kapitel 6 i Musik og Pædagogik forventes læst
(Kapitel 9 og 10 i ”Musik og pædagogik”)
”Hvordan møder vi børnene der, hvor de er?”
Komposition ift. nedskrevet rim
Repetition af trommerytmer
Gruppeinddeling ift. børnehavemusikpraktik
Instrumentalhold: Jingle Bells – melodispil – i c-dur.
LEKTIER: find og forbered indstudering af bevægelsesleg/rammeleg/instrumentleg (se i ”Spil op”, ”Rygsækken” eller musik og pædagogik for inspiration!
Uge 47 tirsdag den 16. november 13. gang
Rammesang/rammeleg
Find Halfdan Rasmussen-rim til næste gang. Skriv rimet ned på rytmenoder.
Planlægning af ”lysfest”
Repetition af trommerytmer
OBS ! Håber det OK hvis vi starter med instrumentalundervisning i de første 2 timer. Helge
D dur skala: (D E F# G A H C# D)
Skulle gerne lyde sådan: D dur midifil. Prøv også at spille de toner der ligger dybere - og højere)
Uge 46 tirsdag den 9. november 12. gang
Angående eksamen - har jeg lagt "Klare mål" ind. Vi har her udfra målformuleringen prøvet at uddybe og præcisere forventningerne til jer som studerende i musik. Kravene til selve eksamen Prøve B mht guitarspil, sang, formidling og teori Klik her Praksisrelaterede .
Uge 45 tirsdag den 2. november 11. gang
Synge:
Kirsten og vejen fra Gurre
Mørk er november
I anledning af Kim Larsens ansættelse tirsdag den 9. november kl. 13.00:
Only you 3 st.
Side by side 3 st
Howard Gardner: Intelligenserne og "du"
Læs hjemmesiden:
http://www.dr.dk/videnskabold/tema/hjernen/iq.asp
Læs Musik og pædagogik. Kap. 8 (Musikken i den personlige
udvikling).
Børnehave-repertoire:
Gruppeopgave til 9. november. Vælg en sang. Giv praktiske eksempler på hvordan
sangen videreformidles til dine medstuderende alt efter hvilken intelligens I
vælger at invitere i. Feks hvordan ville du lære et barn sangen hvis det
hovedsageligt var den logisk/matematiske intelligens du ville gøre brug
af/invitere i.
NYT Arr: Stompdag torsdag 31. marts 2005 9.00 - 13.30
Husk også musikeftermiddag tirsdag den 30. november klokken 13 -? .
Uge 44 tirsdag den
26. oktober 10. gang
Musicalen i Kolding. Fejende flot. I gjorde det super godt. Tak til jer alle for indsatsen. Der var også stor ros fra lærerne og fra de forældre jeg snakkede med. Der bliver 1000 kr til rejsekassen plus benzinpenge til de der lagde bil til. Det snakker vi om på tirsdag. Digitale fotos bliver sendt til mig og efterfølgende langt her på hjemmesiden.
Uge 43 tirsdag den 19. oktober 9. gang
Vi vil øve en sidste gang på musicalen.
Opførelse onsdag den 20. oktober på
Kolding Teater (Scandicon) Skovbrynet 1, 6600 Kolding (tæt ved Kolding Sygehus)
Mødetid klokken 16.00 sammen med orkesteret "NotbigBåtBand" til generalprøve.
Klokken 17.30 koncert sammen med 300 børn.
Vi aftaler fælles transport i privatbiler.
Uge 41 TORSDAG den 7. oktober 14.00-17.30 8. gang
Vi aftalte at mødes torsdag den 7. oktober kl. 14.00 -17.30, ( fordi der strejkes på tirsdag ) efter undervisning spiser vi pizza sammen - hvis du har lyst til det. Om aftenen er der mulighed for at gå til gratis koncert på konservatoriet Kirkegade 61 i Esbjerg. Koncerten starter klokken 20.00 og det plejer at være slut kl. ca. 22.00.
Torsdag den 7. vil vi fortrinsvist øve på musicalen, men tag også guitaren med - så vi kan spille lidt herpå. (Jeg ved ikke om Kirsten Maria kan være med denne eftermiddag). Du bedes øve dig efter midi filerne KLIK HER. Kom forbi og lån et eksemplar af bogen.
Mind mig om at: Vi skal huske at ajourføre mailinglisten.
OBS. Jeg er blevet kontaktet endnu engang fra musikkonservatoriet. Der er stadigvæk pladser på kanin-holdet. Sidste gang var der et par stykker der gerne ville på holdet, men mail adressen var forkert og tilmeldingerne kom retur - der manglede et punktum. Nu skulle den være rigtig - så har du stadigvæk tid og lyst - så meld dig til. Der stod:
Elementær musikforståelse. Vestjysk
musikkonservatorium. Har du lyst til at beskæftige dig med musiklytning og
begyndende nodelære og har du lyst til at synge, bevæge dig og spille, får du
her alle tiders chance. Vestjysk musikkonservatorium skal i år have oprettet et
voksenhold i forbindelse med undervisningen på AM-uddannelsen. Der kræves
ingen forhåndskundskaber. Underviser: Kirsten Nielsen, docent ved vestjysk
musikkonservatorium. Tidspunkt: tirsdage kl 16.30 til 17.30. I alt 7 gange.
Kursusstart: tirsdag den 19. oktober 2004. Undervisningssted: Vestjysk Musikkonservatorium
Kirkegade 61, indgang fra parkeringspladsen i HC Ørstedsgade Lokale 14.
Undervisningen er gratis.
Tilmelding til Kirsten Nielsen, Kirkegade 69 6700
Esbjerg 75450595, blom.nielsen@mail.tele.dk
Uge 40 tirsdag den 28. september 7. gang
Vi arbejdede med "Her er din hverdag" og blev enige om at gemme de øvrige lektier til efter efterårsferien.
Vi lærte stemmerne til Makrel i tomat og Kinesiske kruseduller (næsten).
Vi vil fortrinsvis arbejde med "Her er din hverdag". Lyt og lær sangene du får på CD.
Musikteori - læs om molskalaens opbygning og løs de opgaver der står nedenunder. PS. Hvis du har forståelsesproblemer så sig til - så finder vi en ledig stund og sætter os ned og kigger en ekstra gang på det .
Øv dig i at kunne synge C dur skalaen forfra og bagfra. Op og ned.
Spil C dur skalaen på guitar og syng samtidig på tonenavne. (Se uge 39 hvordan)
G dur skala dyb: (Spil og syng på tonenavne)
G dur skala høj:
Tryk og hør hvordan g dur skalaen lyder (midifil)
Læs i "Musik og pædagogik" kap. 7 (Musikalsk og sproglig udvikling) og kap. 8 (Musikken i den personlige udvikling). Ideen er at få styr på kompetenceteorien og den sproglige udvikling i de tidlige barneår. Vi vil senere sammenholde dette med de pædagogiske læreplaner for vuggestuer og børnehaver. Måske kan vi skrue nogle super gode musik programmer sammen for aldersgruppen der samtidigt kan inspirere personaler til konkretisering af læreplansindholdsbeskrivelsesarbejdet.
OBS Denne gruppeopgave udsættes til uge 41 ?. Vælg en sang fra børnehaverepertoiret nr 5-10 - sangen og den tilhørende aktivitet (bevægelse, dans, trommerytme....) skal formidles til dine medstuderende ved hjælp af én og kun én af kompetencerne !!! De andre kompetencer skal så vidt muligt fravælges.
Uge 39 tirsdag den 21. september 6. gang
Læs i "Musik og pædagogik"
kap. 7 (Musikalsk og sproglig udvikling) og kap. 8 (Musikken i den personlige
udvikling). Ideen er at få styr på kompetenceteorien og den sproglige
udvikling i de tidlige barneår. Vi vil senere sammenholde dette med de
pædagogiske læreplaner for buggestuer og vørnehaver. Måske kan vi skrue
nogle super gode musik programmer sammen for aldersgruppen der samtidigt kan
inspirere personaler til konkretisering af
læreplansindholdsbeskrivelsesarbejdet.
Læs i det unavngivne kompendium ("Musikteoretisk oversigt”. Jørgen
Sørensen - det I har fået udleveret - på forsiden er der kun en
indholdsfortegnelse). Side 7,
8 og 9 om skalaens opbygning.
Spil på din guitar: C dur skalaen mens du synger tonenavnene - både op og ned. Hvad med G-dur ? Prøv!
Og husk så at lave kaffe.
Programmet i grove træk er
Opvarmning,
California dreaming,
Only you
Sange fra her er din hverdag
Vi nåede
1. Stå så op - de tre stemmer
2. Vågn op
Fremlæggelse af gruppearbejdet
Uge 38 tirsdag den 14. september 5. gang
Vi gentog programmet fra uge 37
Musikteorien angående skalaens opbygning. ("Musikteoretisk oversigt”. Jørgen Sørensen - det I har fået udleveret på forsiden er der kun en indholdsfortegnelse). Husk for alle durskalaer gælder. En hel, en hel, en halv, en hel, en hel, en hel, en halv. Vi gennemgik skala for C,G,A,E, og F, Bb, .
Gruppearbejde.
Spil på din guitar
Uge 37 tirsdag den 7. september 4. gang
1)
Opvarmning:G dur (nåede vi ikke)
123454321 på no i forskellige tonearter (nåede vi ikke)
Dur mol akkord - - - (nåede vi ikke)
Vejrtrækning (nåede vi ikke)
1358888531 (nåede vi ikke)
Sammensæt et program for vuggestuebørn udfra teorien i "Rygsækken" (Bibi Fussing og Dorte Bille. Forlaget Edition Egtved. 1997 ). I programmet skal indgå aktiviteter der stimulerer børnene på forskellige områder endvidere skal mindst 2 af ovennævnte 5 sange indgå.
Fremlæg programmet og forklar hvilke overvejelser der lægger til grund for indholdet og demonstrer dele af programmet med dine medstuderende som aktører.
1. Læs i "Musik og pædagogik" Kapitel 10 "Musik og bevægelse i vuggestue og børnehave" af Bibi Fussing. Find i teksten de 10 vigtigste nøgleord.
2. Læs de forskellige indlæg "Mig selv og musikken". Svar på følgende: Hvem er vild med "Operator" ? Hvem var til koncert med Bruce Springsteen i Parken ? Hvem er god til at bygge musikinstrumenter ?
3. Medbring sange fra Fanø. Lær teksten til California Dreaming udenad.
Godmorgen sol
Sensommer sang
California dreaming korsats 1 vers.
Joanna
Musikteori (udlevering af kopier). Nodesystemet. Lektier: JJ side 2 og 3
10 nøgleord. Diskussion af kap 10 i Musik og pædagogik.
Undervisningen er
forlagt til Galeasevej 4 Fanø, tag
med færgen 8.10 – hjem med 13.10 (ca)
Medbring
Navneleg
Synge navn, klappe navn, danse navn, rytmeomkvæd.
Puls og rytme
– (kompendium “Musikteoretisk oversigt”, Jørgen Sørensen, 1971, Wilhelm
Hansen)
Afrikaner bongo
(nogle af følgende):
1.
Vjana musilale,
2.
Banuwa,
3.
Chechekule,
4.
Let the music
take you,
5.
A går en tur ve a hav,
6.
Dosala,
7.
Mama Kuyu,
8.
Masefu,
Her er din hverdag
projekt 20. oktober
Lektier:
Skriv en A4 side og mail den til helge.leonhardt@esbjergsem.dk
senest fredag den 20. august. Alle beskrivelser bliver lagt ind på www.leha.dk
(klik højre øverste hjørne på musik linie)